(Siste)

– Å bruke skriftlige kontrakter burde være en selvfølge for alle seriøse håndverkere. Når undersøkelsen vår viser at over halvparten av den norske befolkning likevel ikke får det, må bransjen skjerpe seg, sier Olav Kasland, Forbrukerrådets fagdirektør for bolig.

Tusen klager i året

Hele 54 prosent av dem som har brukt håndverker de siste to årene, hadde bare muntlig avtale om jobben som skulle gjøres, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. Håndverkertjenester er også i toppen av Forbrukerrådets klagestatistikk med nærmere tusen klager i året.

– De handler ofte om dårlig utført arbeid, pris og at det ikke blir ferdig til avtalt tid, opplyser Kasland.

– Antallet konflikter må ned, og det må nivået på konfliktene også. Når hjemmet ditt er en byggeplass, går det nemlig utover mer enn lommeboken. Fortvilelsen kan bli stor når du ikke kan lage middag eller dusje fordi håndverkeren ikke holder avtalen. Da er det fare for en styggere konflikt, sier han.

Unngå konflikt

Forbrukerminister Linda Hofstad Helleland er opptatt av seriøsiteten i håndverkerbransjen, noe som også er et tema i den kommende stortingsmeldingen om forbrukerpolitikk.

– Nordmenn elsker å pusse opp. 54 prosent av de spurte i undersøkelsen har kjøpt håndverkertjenester de siste to årene. Selv om de fleste håndverkere gjør en god jobb, er det kjedelig hvis du først havner i en situasjon der du er svært misfornøyd og bare har en muntlig avtale, sier Høyre-statsråden.

– Å skrive under på en skriftlig avtale er et enkelt grep for å unngå konflikt. Da har du ditt på det tørre og unngår en konflikt som kan være tidkrevende og kostbar, sier hun.

Fratas en trygghet

Det er Forbrukerrådets fagdirektør enig i. Han påpeker at en del konflikter oppstår på grunn av misforståelser, og at mange kunne vært unngått om alt var avklart skriftlig.

– Det er lettere å løse en konflikt når det bare er å se hva som står i kontrakten om at veggen skulle være hvit, ikke grønn. Når håndverkeren dropper å bruke kontrakt, fratas forbrukeren en viktig trygghet som skal være der når uenighet oppstår, sier han.

– Ikke sett deg inn i en bil uten å ta bilbeltet på, ikke slipp håndverkere løs på hjemmet ditt uten kontrakt.

Et forbrukerkrav

I påvente av at håndverkerne skjerper seg og gir forbrukerne den tryggheten de skal ha, er fagdirektøren tydelig i sitt råd til forbrukerne:

– Skriv alltid kontrakt. Og velg en håndverker som selv er villig til å bruke kontrakt. Da står du tryggere ved en eventuell konflikt.

Du finner en håndverkerkontrakt gratis på Forbrukerrådets sider. (ANB)