(Oppland Arbeiderblad)

(Nationen) – Det utrolige engasjementet sier egentlig alt. Folk fra hele landet har sendt inn bilder og historier – til og med dikt – om hvorfor akkurat deres vei er den dårligste i Norge. Dette er et folkeopprop som krever handling, sier juryleder Torill Eidsheim i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

I slutten av juni inviterte OFV hele landet til å nominere kandidater til kåringen av «Norges dårligste fylkesvei». Responsen var enorm, og nordlendingene holdt ikke igjen på både kritikk og nominasjoner. Totalt kom det inn 1.577 nominasjoner fra nord til sør innen fristen 29. august.

– Det har vært svært vanskelig å velge de ti aller verste. Det finnes altfor mange dårlige fylkesveier. Disse veiene utgjør mer enn halvparten av veinettet vårt, men har blitt vanskjøttet lenge. Fylkene som veieier har fått en umulig oppgave. Vi håper dette bidrar til endring, sier Eidsheim i pressemeldingen.

Ti finalister

Fagjuryen består av representanter fra næringsliv og transportbransjen. De har lagt vekt på sikkerhet, framkommelighet og hvor viktige veiene er for hverdagsliv, beredskap og næringsliv. Finalistene er følgende (i uprioritert rekkefølge):

  • Akershus – Fv. 33 Feiring: En smal og rasutsatt vei som til tider må stenges. Veien er trang når tungtrafikken møter personbiler, og til tider må denne veien brukes som omkjøringsvei til E6.

  • Østfold – Fv. 1178 Gunnarstorp–Karlsøy: Hullete og humpete dekke med sprekker og telehiv. Fjellknauser ut i veibanen, uoversiktlig, dårlig grøfting som fører til oversvømmelser. Mange beskriver veien som en daglig prøvelse.
  • Innlandet – Fv. 2434 Vest-Torprunden: Hullete og humpete, med opprevet asfalt. Veien er både smal, svingete og bratt, med dårlig sikt og manglende autovern. Folk forteller at de må svinge unna hull og sprekker, farlige trafikale situasjoner.

  • Innlandet – Fv. 2158 Valmen–Sjøenden: Veien er full av hull, og det pekes på at det er uforsvarlig å kjøre raskere enn 20–30 km/t. Beskrives av folk som en «traktorvei». Ingen planer om utbedringer.

  • Vestland – Fv. 49 Steinsdalen–Eikedalen: En rasfarlig og trafikkert strekning med mye arbeidspendling, der veien ofte stenges. Steinsprang i veibanen er dagligdags, og i regnvær renner elvene rett over veien. Mange forteller at de kjører med frykt – særlig i dårlig vær.

  • Vestland – Fv. 615 Storebru–Sandane: Smal og svingete vei som også er eneste omkjøringsmulighet for E39 i området. Folk beskriver den som en livsnerve for lokalsamfunnet, men så dårlig at det er krevende for både pendlere og næringstransport å bruke den. Noen strekningsvise utbedringer er vedtatt.

  • Trøndelag – Fv. 776 Hofles–Romstad: Veien er en viktig rute for fisketransport, uten planer for utbedring. Folk forteller om tiår uten vedlikehold, og veien beskrives som så humpete og smal at både biler og busser tar skade. Det blir sagt at taxiselskaper nekter å kjøre her, og syketransport omtales som risikabelt.

  • Trøndelag/Nordland – Fv. 17 Kystriksveien Asp – Lødingen: En av de viktigste hovedårene i nord, men preget av hull, sprekker og ujevnt dekke. Folk forteller at veien er smal og utrygg, særlig for motorsyklister. Det er en av de viktigste veiene for både tungtrafikk, turisme og lokalt næringsliv.

  • Troms – Fv. 7768 Tromvik – Henriksvik: Mange hull, smal og rasutsatt, med dårlig sikt og null vedlikehold på over 15 år. Pendlere forteller at veien ødelegger biler og dekk, og at det er galskap at den fortsatt brukes i dagens stand. Beskrives som å kjøre på en «potetåker».

  • Finnmark – Fv. 8850 Hesseng–Nyrud: 98 km med vei fra 1930-tallet. Den full av hull og sprekker, og beskrives som «helt jævlig». Folk peker på at veien er kritisk for lokalsamfunnet, beredskap og blålys etater. Standard er så dårlig at beskrives som en direkte fare for både trafikanter, biler, motorsykler og syklister. Spesielt de øverste 66 km i Pasvikdalen, med telehiv og store hull i veien. Dette er en «blindvei» t/r – uten omkjøringsmulighet.

Vinner kåres i oktober

De ti finalistene er nå lagt ut til avstemning på norgesveier.no, der alle kan være med og stemme fram veien som fortjener den lite ærefulle tittelen «Norges dårligste fylkesvei». Den dårligste veien offentliggjøres 8. oktober.

– Dette handler om trygghet i hverdagen, å komme seg til jobb og skole, at næringslivet får levert varer og at ambulanser, politi og forsvar kommer fram når det gjelder. Folk har allerede vist stort engasjement, men nå gjelder det: Si din mening og stem på din kandidat, sier Eidsheim i pressemeldingen.

Juryen ledes av Torill Eidsheim fra OFV, og består ellers av Bjørn Amundsen fra Telenor, Knut Gravråk fra Norges Lastebileier-Forbund, Gina Marie Qvale fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Tor Valdvik fra Kongelig Norsk Automobilklub.