(Siste)

(broom.no) Uoppmerksomme sjåfører forårsaker dessverre mange ulykker ute i trafikken. Fra Utrykningspolitiet side har det flere ganger blitt påpekt at smarttelefonene er en versting her.

Mange har gjort det til en vane å sjekke telefonen svært ofte, og både sende og lese meldinger, også når de kjører bil. Surfing på nettet er heller ikke uvanlig. Når dette gjøres i kombinasjon med bilkjøring, kan det få fatale konsekvenser.

Denne uken har Utrykningspolitiet (UP) spesielt fokus på kontroll av uoppmerksomhet, dessuten manglende bruk av bilbelte.

– Derfor, legg vekk mobiltelefonen når du kjører og vær oppmerksom. Sjåførers feil bruk av mobiltelefon, betjening av radio eller annen uoppmerksomhet, er medvirkende årsaker til mange alvorlige ulykker, sier UP-sjef Runar Karlsen, på Utrykningspolitiets egen Facebook-side.

Den første forskriften om forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon under bilkjøring, kom for 18 år siden. Antallet mobiltelefoner hadde da eksplodert i løpet av noen år – og i praksis var det fritt fram for å snakke mens man kjørte bil.

Men fra år 2000 kom regelen om at mobilen måtte være håndfri eller plassert i en egen holder. Hvis ikke ble det forelegg.

Senere har dette blitt skjerpet inn. Nå er regelen at det kun er lov å bruke tastaturet på mobiltelefonen til å starte og avslutte en samtale. Og den må da ha en håndfriløsning eller være fastmontert i en holder. Alt annet er forbudt. Bryter du denne regelen, er forelegget fra i år på 1.700 kroner.

Men det later ikke til å skremme bort mange fra å bryte regelen. I en undersøkelse gjort av Ipsos for Gjensidige i fjor, svarte nesten halvparten at de av og til bruker mobiltelefonen uten handsfree, mens de kjører bil.

I tillegg til å sjekke uoppmerksomhet skal UP også ha fokus på bilbeltebruk denne uken:

– Hvis alle brukte bilbelte, ville det har redusert sannsynligheten for å bli drept eller hardt skadd med 40-50 prosent for fører og forsetepassasjer. Og med ca 25 prosent for baksetepassasjerer, forklarer UP-sjefen.

Bilbeltebruken i Norge har økt jevnt og trutt, og ligger nå på rundt 96 prosent.

Men de fire prosentene som ikke bruker belte, lever farlig. Statistikken fra i fjor viser for eksempel at det omkom 106 personer i trafikkulykker i Norge. Hele 25 prosent av disse brukte ikke bilbelte da ulykken skjedde.

Manglende sikkerhetsbelte gir for øvrig et gebyr på 1.500 kroner. (ANB)