Salget av elsykler har nådd nye høyder i 2018, og flere enn noen gang før vil trolig benytte elsykkel om vinteren. Det kan by på utfordringer.
Er du fersk eier av en elsykkel, bør du sjekke bremsene nå. Bremselengden kan nemlig bli vesentlig lenger enn du er vant til.
– Vi så ulykker i fjor vinter der syklister feilvurderte bremselengden i forhold til fart og tyngde på elsykkelen. Mange er vant til bremselengden på en vanlig sykkel, men på vinterføre kan denne bli mye lenger med elsykkel. Da gjelder det å være forsiktig, ellers kan det få uante konsekvenser. Det sier Øyvind Setnes i Tryg Forsikring.
- Les også: 1 av 4 syklister bruker aldri hjelm
Mange glemmer at vekten på en elsykkel gjerne er det dobbelte av en vanlig sykkel. En elsykkel kan veie over 20 kilo og ha en toppfart på over 25 km/t på flat vei. Samtidig virker bremsene svakere fordi sykkelen er tyngre.
– En elsykkel har som regel akkurat de samme bremsene som en vanlig sykkel. Det betyr også at de gjerne blir fortere slitt. Skal du bruke elsykkel i vinter, bør du derfor sjekke bremsene nå. I tillegg byr jo en elsykkel på en del utfordringer man ikke er vant med, som for eksempel at den akselerer raskt når du begynner å trå, påpeker Setnes. (ANB)