(Siste)

Veksling mellom regn og snø øker faren for vanskelige kjøreforhold.

– Følg med på værmeldingen for å være forberedt på såpeglatt føre. Hvis du er i tvil om du tør å kjøre, er det like greit å la bilen stå. Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Det er en stor utfordring å kjøre bil på glatt føre, spesielt når det er underkjølt regn.

Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag. De samme føreforholdene er det når regn har frosset på bakken om natten.

– Møter du på underkjølt regn, er det viktig å tilpasse farten. Jo høyere fart du har, desto vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker også. Det gjelder å ta det veldig rolig, anbefaler Sødal.

Det er vanskelig å se det tynne islaget i veien. Derfor er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett i nærheten.

Prøv å bremse noen ganger og kjenn på motstanden i rattet.

– Det er vanskelig å oppdage dette vanskelige føret før det er for sent. Skulle du miste kontrollen, husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan, sier Sødal.

De som absolutt må ut å kjøre under så vanskelige forhold, må ha gode vinterdekk. Det beste på is er piggdekk. I tillegg er det viktig å rense dekkene.

– Vi kjører mye på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, opplyser Sødal.

Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is. Når det kalde regnet treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

– Bruk varmeapparatet på frontruta og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse, avslutter Nils Sødal. (ANB)