75 prosent av oss mener det er behov for oppussing i boligen, bare halvparten (48 prosent) er helt sikre på at det blir oppussing i 2013.
Det viser en spørreundersøkelse fra analyseinstituttet YouGov.
Ifølge undersøkelsen er det først og fremst baderommet vi mener trenger en overhaling.
Markedssjef Kari Øgle Kjensberg i rørleggerkjeden Comfort, som står bak undersøkelsen, mener det kan være en av grunnene til at ikke alle pusser opp selv om de ser behovet.
– Å pusse opp badet kan i noen tilfeller være en kostbar prosess som enkelte gjerne kvier seg litt for å gå løs på, men det er faktisk mye man kan få gjort med relativt lite penger, sier hun.
- Les også: Det nye badet
Ifølge Kjensberg er det en typisk trend at badene skal være gjennomført.
Folk legger mer tid – og gjerne også mer penger – i planleggingen av baderommet. Dermed kan også jobben virke større enn den trenger å være.
– Det jo ikke alle som skal pusse opp badet fra grunnen av, og da behøver det ikke koste all verden: Et nytt vegghengt toalett, noen nye håndklær, vask, speil og så videre. Det er mye man kan gjøre for å gi badet en skikkelig ansiktsløftning, sier hun.
- Les også: Med badestøv på hjernen
Kjensberg understreker at det kan være mye å tjene på å gjøre badet personlig, ikke bare følge den «offisielle» trenden.
– Selv om det er mye eksklusivt i årets baderomstrend, er det mange produsenter som satser på et bredt utvalg av gode designprodukter også til en rimeligere penge, sier hun.
Markedssjefen mener også at utvalget av rimeligere designprodukter nå ser ut til å passe godt med nordmenns oppussingsplaner:
– I år som i fjor er det prisbevissthet som dominerer. Nesten åtte av ti spurte i undersøkelsen, oppgir at de har tenkt å bruke under 100.000 kroner på oppussing det kommende året. (ANB)
Les mer om: artikkelemnene