(Siste)

Det viser en ny undersøkelse som er gjennomført blant 479 brukere som har lagt ut konkrete anbud om håndverksjobber på nettet.

Den viser at over halvparten (57,6 prosent) sier kvalitet er viktigst ved valg av håndverker, mens bare 25,1 prosent oppgir pris som det viktigste.

5,8 prosent har tilgjengelighet som viktigste, mens 9,8 prosent har andre førstevalg.

– Det er gledelig at forbrukerne retter oppmerksomheten mot kvalitet og ikke bare pris, sier informasjonssjef Roger Nyborg (bildet) i Mesterbrev, som administrerer mesterregisteret.

Mer enn 18.000 aktive mestere i over 70 fag er med i denne ordningen.

Han viser til at nordmenn er veldig prisfokusert, men at valg av riktig håndverker er en god investering på sikt, selv om den som velges ikke bestanding er den billigeste.

– En flink håndverker gjør jobben riktig første gang, sier Nyborg.

– Ett av målene jeg satte meg da jeg startet hos Mesterbrev, var å endre forbrukernes ensidige prisfokus til mer oppmerksomhet om kvalitet. Denne undersøkelsen, og tilbakemeldinger jeg har fått fra forbrukere, kan tyde på at dette er i ferd med å endres. Nordmenn er nå mer bevisste på at de vil ha jobben gjort riktig første gang. (ANB)