(Siste)

Bor du i en blokk som er bygget på 70- eller 80-tallet, kan du plutselig få en regning på flere hundre tusen kroner fordi betongen ødelegges i rekordfart.

Omfattende problem

I både små private garasjer og større garasjehus, opplever svært mange at gulvet nærmest går i oppløsning. I garasjeanlegg der bærende vegger og søyler er av betong, trekker kloridene i saltet ofte opp i søylene

– Dette er et stort og omfattende problem, sier spesialrådgiver i Opak, Terje Bjørklund til hjem&bolig.

– Med mer salt på veiene og store utslipp av blant annet karbondioksid vil dette ikke avta. Dessverre er det få sameier og borettslag som skjønner skadeomfang som nesten ikke er synlig før de får en rapport fra en frittstånde konsulent som sier at det koster millioner av kroner å utbedre skadene på deres bygg.

Armeringen ruster

Betongen brytes ofte ned på grunn av frostskader. Vann kan da komme inn i strukturen, fryse til is og sprenger løs biter.

Er det salt i vannet, resulterer det i at armeringen i betongen ruster. Kloridene i saltet følger porestrukturen i betongen inn til armeringen.

Over tid vil jernet brytes helt ned, og betongen sprenges ut og løsner. Hvis man unnlater å gjøre noe med problemet i bærende konstruksjoner, kan bygget i verste fall rase sammen.

Garasjeanlegg utsatt

– Kloridinntrengning er først og fremst et problem i garasjeanlegg, forklarer Bjørklund i Opak.

– Om vinteren drar bilene med seg snø og is inn fra veier og gater som inneholder salt. Når dette smelter vil salt og vann trenge ned i porestrukturen i betongen, og når det er kaldt, fryser det til igjen med påfølgende frostsprengning. Saltet trenger videre inn mot armeringsjernene.

Gulvene kan gå helt i oppløsning. Saltvann vil som regel også renne inn mot bærende vegger og søyler. Sprut fra vanndammer kan i tillegg være årsak til at kloridinnholdet er høyt en hel meter over bakkenivå. Å reparere gulvet er derfor sjelden nok.

Forebygge

Bjørklund, som har jobbet med betongproblematikk siden midten av 80-tallet, mener man bør ta hensyn til denne type påkjenninger og skader når man bygger.

Men det krever både at man bygger riktig og at man investerer i overflatebehandling fra dag én.

an er redd mange utbyggere kvier for kostnadene, men påpeker at vedlikeholdet blir mindre og reparasjonene minimale. (ANB)

Les mer om betongskader i boliger og garasjer her.