(Siste)

– Folkeaksjonen mot økte strømpriser er provosert over at Enova kommer med en sparekampanje nå først i januar måned. De burde heller applaudere at dette er en av mange kampanjer de siste månedene der Enova gir gode råd om klok strømbruk, sier kommunikasjonsdirektør Bård Bjerkaker i Enova.

50.000 henvendelser

– I september og oktober kjørte Enova en landsomfattende kampanje for vårt gratis rådgivningstilbud via Enova Svarer, som bidrar med gode tips vedrørende sparing, forteller han.

– Enova Svarer håndterte i 2010 om lag 50.000 henvendelser. I tillegg markedsførte vi våre støtteprogram rettet mot husholdningene, og i en egen kampanje overfor byggenæringen orienterte vi om et fornyet og utvidet tilbud.

Godt synlig

Han forteller vider at Enova var god synlig både i bybildet og mediebnildet fra november, der den statlige energispar-organisasjonen anbefalte utskifting av vinduer og etterisolering av boligen.

Fra høsten av har Enova jobbet sammen med Husbanken og Norske Boligbyggerlags Landsforbund (NBBL) om en kampanje rettet mot borettslagene i Norge med informasjon om rehabilitering og energieffektivisering.

Denne vinteren og våren arrangerer Enova seminarer i Norges seks største byer for styremedlemmer i borettslag som ønsker å vite mer om energisparing. Kursene er fulltegnet.

Kommunekurs

– Vi arbeider også aktivt mot landets kommuner arbeider for å rådgi dem hvordan de kan sette sine energi- og klimaplaner ut i handling for å spare penger til andre offentlige formål, sier Bjerkaker.

Det ble arrangert kurs for landets kommuner i 2009 og 2010, og hele 30 kurs skal avvikles over hele Norge i 2011 og 2012.

– Prisen på strøm kan vi ikke gjøre noe med, men Enova jobber året gjennom i tett samarbeid med markedet for å påvirke både til adferdsendring, omlegging til fornybar energi og klokere strømbruk. Nå må også offentlige og private organisasjoner bidra til sparing til det beste for hele landet, fastslår Enova kommunkasjonsdirektør. (ANB)