Det viser opplysninger som tidsskrifttet Byggmesteren har innhentet fra landets 18 fylkesmenn. Halvparten av dem bruker lengre saksbehandlingstid enn det såkalte målkravet.
Fylkesmennene som er den offentlige forvaltningens forlengete arm i fylkene, klarer ikke selv å overholde frister for behandling av klagesaker etter plan- og bygningsloven.
I flere år er denne fristen, målkravet som det heter i departementet, satt til tre måneders gjennomsnittlig saksbehandlingstid for klagesaker etter plan- og bygningsloven.
Verst i Rogaland
Verst er det i Rogaland som oppgir å ha ti måneders behandlingstid i første halvår i år. Best er fylkesmannen i Nordland som har 1,8 måned i gjennomsnittlig behandlingstid.
I en undersøkelse Fornyingsdepartementet har gjennomført, sier landets kommuner at de ikke er fornøyd med fylkesmennene når det gjelder saksbehandlingstid.
Kommunenes rådmenn og ordførere er godt fornøyd med andre sider ved fylkesmennenes virksomhet, men gir fylkesmennene relativt lav karakter når det gjelder saksbehandling, viser undersøkelsen.
Flere klagesaker
Fylkesmennene forklarer den økte saksbehandlingstiden med flere klagesaker og endringer i bemanningen.
Et typisk eksempek er Hordaland som har hatt en fin utvikling helt til første halvår i år.
Svein Bjerkeng, underdirektør i Justis- og forvaltningsavdelingen i fylket, sier dette om årsaken:
– Bedring i saksavviklingen skyldtes at vi fikk økte ressurser til behandling av disse klagesakene. Nå er imidlertid ressursene blitt redusert igjen på grunn av en vanskelig budsjettsituasjon, og dermed stiger saksrestansene hos oss og saksbehandlingstiden øker igjen.
Tre årsaker
Den negative utviklingen i nabofylket Rogaland forklares av fylkesmannen med tre forhold:
- Endringer i bemanning
- Økt antall saker som settefylkesmann for Hordaland
- Innføring i ny plan- og bygningslov, byggesaksdelen.
– Det har blant annet vært gjennomført og arrangert opplæring for kommuner i den nye loven, noe som har medført at vi har måttet redusere behandling av klagesaker en periode, forklarer Jan Petter Stangeland, ass. direktør i Forvaltningsavdelingen hos Fylkesmannen i Rogaland.
Et eksempel
– Det verste med å vente på behandling av en slik klagesak, er usikkerheten og uforutsigbarheten og at vi binder opp kapital, sier byggmester Jon Harald Håland på Varhaug på Jæren ttil Byggmesteren.
Han er frustrert over at klagesaker kan ligge så lenge hos fylkesmannen.
Som eksempel viser han til at han fikk godkjent en søknad om tomtedeling i desember i fjor. Klepp kommune behandlet den både administrativt og i folkevalgte organ:
En måned seinere kom det klage, men naboprotesten ble avvist. Naboene klagde på nytt, ble avvist, men saken ble sendt til fylkesmannen.
Dermed fikk saken oppsettende virkning. Fylkesmannen opplyste så i mars i år at det ville ta sju-åtte måneder å behandle den.
– Med de rundene saken har hatt i kommunen, skulle ikke fylkesmannen trenge lang tid på selve behandlingen. Da blir det ekstra frustrerende at den ligger så lenge og venter på behandling, sier Håland. (ANB)
Les mer om saken her
Les mer om: artikkelemnene