En spørreundersøkelse utført av Infact News for AEG Norge viser dette. Og halvparten av oss står klare til å bytte ut hvitevarene når kjøkkenet først skal oppgraderes. For med finanskrisen på tilbaketog er nordmenn igjen klare til å investere i et pent hjem.
Den forventede oppussingsboomen kommer til å slå like mye ut både i byene og på landsbygda.
Tar miljøhensyn
– Dette viser at folks investeringslyst i hjemmet er stor. De siste årene har hjemmets, og ikke minst kjøkkenets betydning, fått en ny og annerledes renessanse i Norge, sier trendekspert og sosialantropolog Gunn Helen Øye.
En annen trend undersøkelsen viser, er at miljøhensyn er viktig når kjøkkenet skal oppgraderes. Spesielt norske kvinner svarer at det betyr mye for dem. Ny teknologi rangeres likevel høyest, foran design, miljøvennlige løsninger og produkter som kan bidra til bedre helse. Pris var utelatt fra denne innbyrdes rangeringen.
Brukes som oppholdsrom
Bransjen selv forklarer den voksende interessen for å pusse opp kjøkkenet er at man tilbringer stadig mer tid der. Fortsatt er stuen det rommet som man føler seg mest hjemme i. Men kjøkkenet er en god nummer to, og for en av seks nordmenn er kjøkkenet det mest hjemmekoselige rommet.
– Mange prioriterer åpne og lyse løsninger i hjemmene sine, hvor kjøkken og stue gjerne brukes som ett oppholdsrom, og ikke to. Dette påvirker folks syn på kjøkkenets betydning og ikke minst hvordan man ønsker å innrede og bruke kjøkkenet som oppholdsrom, sier markedssjef Lena Wånemark i AEG Norge. (ANB)
Les mer om: artikkelemnene