[Porsgrunns Dagblad] Selv jobber han nå hos en privatperson der et snekkerfirma har gjort så dårlig jobb at mesteparten må rives.
Liane er oggså leder i prøvenemda for tømrerfaget i Telemark og styreleder i opplæringskontoret for byggfagene.
Han vil beskytte bransjen mot dårlige håndverkere og sier folk må sjekke referanser og grunnleggende opplysninger om et firma før det skrives eller avtales kontrakter.
Serviceinnstilt
– Det er vanlig at de mest useriøse er veldig dyktige til å markedsføre seg. De er ofte svært serviceinnstilt, og vi har sett eksempler på at de har kjørt kunden til banken for å ta ut penger til snekkerregninga, sier Liane til PD.no.
De siste dagene har han selv overtatt et byggeprosjekt han mener er blitt helt uforsvarlig utført. Utbygging av et bad og et rom ved siden av badet har kostet huseier masse penger, men nå må det meste gjøres om igjen.
Må rive
– Snekkeren som hadde påtatt seg et oppdraget, vil jeg ikke engang kalle for håndverker. Det er gjort en elendig jobb, og det er dyrt, fastslår Leif Ingar Liane.
– Vi må rive ned mesteparten av arbeidet som er gjort. Det er ikke i nærheten av å være fagmessig utført, men forhåpentlig kan vi bruke endel av materialene på nytt. De er lette å plukke ned, fordi de er så dårlig satt opp.
Sjekk bedre
Liane sier det ikke er flere useriøse utenlandske håndverkere enn norske. Snekkeren han nå rydder opp etter, er norsk.
Han legger til det også går igjen at de useriøse ofte setter korte innbetalingsfrister på regningene.
– De er noen rever til å få ut penger raskt. Vi opplever ganske ofte at folk blir lurt. Vi rister på hue hver gang, og kan bare gjenta at folk må sjekke firmaer før de hyrer dem inn, sier Liane. (ANB)
Les mer om: artikkelemnene