Trendvisningen på Europas største messe for tekstil og tapet, Heimtextil i Frankfurt, kan nemlig oppsummeres med: FARGER!
Messen arrangeres i januar hvert år, og hit kommer utstillere og besøkende fra hele verden. Hvert år knytter det seg derfor store forventinger til Heimtextil, ikke minst til trendpresentasjonen.
Et panel bestående av trendanalytikere fra sju ulike nasjoner, der både USA, Europa og Asia er representert, står bak presentasjonen.
- Les også: Drømmerom for prinsesser
Utstillingen var i år delt inn i fire ulike stilretninger, og fellesnevner var farger og kvalitet.
Borte var både den helt hvite og den mest rustikke paletten hentet fra skogsbunn med mose og tung mørk skog, som har vært de tydeligste trendene de siste årene.
De svært løst vevde og grovt tovede tekstilene i naturfarger var det lite av i trendpallettene for 2012/2013.
Hovedbudskapet var altså farger, farger, farger. Og det var noe ungt, friskt og lekent over uttrykkene selv om det er klare røtter til gamle håndverkstradisjoner og folklore.
Som en motsats til de tidligere hvite minimalistiske retningene ser vi en mørk pallett med farger og overflater som gir klare assosiasjoner til en måneskinnskveld.
Dark lux
Velkommen til mørket! Her er vi inne i motsatsen til den hvite minimalismen. Vi fornemmer et mystisk måneskinn der elegante skjønnheter skrider rundt i en stemningsfull og tidløs verden. De er sterke, emosjonelle og reflekterte.
Deres eleganse og skjønnhet uttrykkes gjennom produkter med høy kvalitet, glossy overflater og skulpturelle former.
Det er noe maskulint og stramt, men likevel en touch av ultrafeminin eleganse i uttrykket.
Vår kommentar: En vinner for den som får frysninger av småromantiske og shabby chic- lignende landstiler og som er tiltrekkes av en mer androgyn stil.
Dette er elegant og urbant. Svalt og varmt på samme tid.
Craft industri
Førsteinntrykket er en salig blanding av ”happy hippi”, folklore og snusefornuftig gjenvinning av bestemors håndarbeider. Her kombineres mange uttrykk: tradisjonelt håndverk og industriell produksjon.
Striper, ruter, ikat, batikk og sikksakk mønster, veveteknikker, strikk, hekling, fletting og broderier. Her er det bare å boltre seg.
Men det er noen klare knep for at det ikke skal bli en tørr repetisjon av en fortid. Som en bakgrunn til tørr bomull, lin og ull i tilsynelatende tradisjonelle farger skimter vi metallskimrende tapeter som spiller i flere farger, matt og blankt og selvfølgelig gull, bronse, kobber og sølv.
I mange av tekstilene er det også innslag av skimrende tråder.
Vår kommentar: Mange muligheter til å skape sitt eget uttrykk og lunt rede. Den som drømmer om det romantiske livet på landet har en ny retning.
Vi ser for oss en herlig blanding av nytt og gammelt der bestemors vevnader og broderier kommer til heder og verdighet i kombinasjoner vi ville smilt av for noen år tilbake.
Split Clarity
Dette var den roligste og mest neddempede palletten. Her spilles det på en dualitet mellom varme og neddempede naturtoner og de litt isaktig kjølige fra vinternaturen. Her jobbes det med lys, luft og skygger.
Fargene er sortaktige pasteller og spenning skapes mer gjennom kombinasjon av struktur enn mønster og store fargesprang.
Det sort/hvite lever fortsatt, men fornyes med et samspill med en mintaktig grågrønn farge. Gjerne geometriske mønster sammen med skimmer og glinsende overflater.
Vår kommentar: Inntrykket var enkelt og rent, nesten litt kjedelig og snusfornuftig etter at vi hadde opplevd det tre foregående trendene.
En pallett som kanskje er litt vanskelig å jobbe med her på berget da den kan virke skitten på feil måte.
Sure gulgrønne, beige og gråtoner som ga assosiasjoner til et litt kjedelig institusjonspreg. Vi savnet en renhet, men den kan vi jo lage selv! (ANB)
- Denne saken er levert av Informasjonskontoret for farge og interiør
Les mer om: artikkelemnene