(Siste)

Det viser en ny meningsmåling.

Nesten tre av fire tror utviklingen i internasjonal økonomi vil ha betydning for deres privatøkonomi, men det er en frykt som tilsynelatende har liten effekt på planene om nytt bad eller nye farger på veggene.

Bare 17 prosent sier at den makroøkonomiske situasjonen påvirker slike valg, mens bare én av ti sier at den økonomiske usikkerheten har fått dem til å utsette planer om å pusse opp.

479 personer deltok i undersøkelsen, som ble gjort i desember og januar blant brukere som har lagt håndverksjobber ut på mittanbud.no.

– Disse tallene forteller egentlig to ting, sier Tom Staavi, redaktør i Dine Penger.

– Selv om nordmenn sier at den dårlige utviklingen ute vil kunne påvirke oss her hjemme, så tror de egentlig ikke på det. Og for 70-80 prosent av befolkningen er det helt rett: Mange er i trygge jobber, enten i det offentlige eller i solide bransjer som går godt, som for eksempel oljeindustrien.

– Vi har opplevd, og er fortsatt midt i, en eksepsjonell velstandutvikling, helt uten sidestykke i norsk historie. Ute i verden har det vært krise på krise, økonomisk eller politisk, helt siden slutten av 1980-tallet. Men gjennom denne perioden har så godt som alle nordmenn fått det bedre. Det er ikke rart at folk tror vi er immune. At vi ikke er det, er en annen historie, påpeker Staavi.

– Samtidig har det ganske lenge vært slik at vi stadig vil pusse opp. Vi er generelt fryktelig glad i hjemmene våre, uttaler Tom Staavi.

Aktiviteten hos anbudsselskapene forteller akkurat det samme.

– Vi har formidlet over 134.000 jobber siden vi startet opp i mai 2009, og veksten bare fortsetter, sier Håvard Bungum, daglig leder i mittanbud.no.

– Vi har over 8.000 evalueringer som våre brukere har gjort av jobber de har fått utført. Det er viktig at disse blir brukt. Nordmenn er for dårlige til å bruke konkurranse på dette området. Tenk mer som bank- og forsikringskunder: Sjekk flere tilbydere, ikke nødvendigvis for lavere pris, men for riktig kvalitet til riktig pris, oppfordrer Bungum. (ANB)