[Romerikes Blad] – Vi ante ingenting, sier Qaisar Abbas Khan til Romerikes Blad.
Han og familien hadde bare bodd i huset i Rælingen i Akershus noen måneder da de fikk mistanke om at noe var galt.
Taket i andre etasje hadde kondensskader. I muren i garasjen oppdaget de sprekkdannelser. Takstmannen undersøkte huset. Han fant fukt og sopp.
- Les også: «Nytt» bad, eller...
Men før han Khan kjøpt huset, hadde han skaffet seg en boligkjøperforsikring for 7.000 kroner.
En boligkjøperforsikring gir kjøperen hjelp fra advokater hvis det viser seg å være mangler eller skader ved boligen. Advokatene kjemper boligkjøperens sak mot selgeren.
Help forsikring hjalp Khan med å ta opp saken mot selgerens forsikringsselskap. Help dekket utgifter til advokat og takstmann.
- Les også: Frykt for fukt
Etter en lang tvist gikk selgerens forsikringsselskap med på å inngå et forlik. To år etter at saken startet, fikk Khan erstatning: 250.000 kroner.
– Jeg er glad for at jeg hadde boligkjøperforsikring. Hvis ikke ville advokatutgiftene blitt veldig høye. sier Khan.
Thomas Bartholdsen er fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet. Han sier at ikke alle trenger en boligkjøperforsikring.
Mange er allerede dekket gjennom de vanlige hjemme- og innboforsikringene.
– Antakelig er mange dobbeltforsikret, sier han. (ANB)
Les mer om: artikkelemnene