(Oppland Arbeiderblad)

(Hadeland) Innlandet fylke har om lag 5800 kilometer asfaltert fylkesveg. Fylkeskommunen har tre ansatte som jobber med vegmerking. De kartlegger tilstanden på dette vegnettet hvert år, for å planlegge vedlikeholdet av oppmerkingen.

– For oss handler dette om å satse på hele vegnettet, ikke bare de store prosjektene. Trygghet på vegen er like viktig i distriktene som i byene. Vi skal bruke ressursene klokt og sørge for at folk i Innlandet kommer trygt fram, uansett hvor de bor, sier lederen av samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven (Ap).

Glass gir refleks

Vistekleiven var nylig med fylkeskommunens byggeleder Richard Skjæret og entreprenøren Saferoad på fylkesveg 2362 mellom Kapp og Raufoss for å se hvordan vegmerkingen foregår.

– Massen som kommer ut av bilen har en temperatur på om lag 200 grader. Malinga skal kjølne raskt, slik at den tørker fort. De tre bilene skal holde øye med trafikken samtidig som de merker og må kjøre med riktig avstand. Det er mye å passe på, forteller Skjæret.

TØRR: Fylkeskommunens byggeleder Richard Skjæret konstaterer at den nymalte linja er nesten helt tørr etter noen sekunder. Foto: Kari Hermanrud

Fylkeskommunens entreprenør bruker ulike typer maling, avhengig av vegtype og trafikkmengde. Det er små glassperler som sprøytes på, sammen med malinga, som gjør at stripene reflekterer lys.

– Et nytt lag med maling og glassperler er cirka tre millimeter tykt når det blir lagt. Et reparasjonslag er omtrent halvparten så tykt. Ny maling med høyt innhold av glassperler holder i inntil fem år på en veg med middels høy trafikk, sier Skjæret.

Tryggere veger

– Merking er kanskje ikke det vegarbeidet som får mest oppmerksomhet, men det betyr enormt mye for trafikksikkerheten. Vi vet at rumlefelt og god merking reduserer møteulykker og utforkjøringer, og kan varsle om mulige fotgjengere, sier samferdselsutvalgsleder Vistekleiven.

PERLER: Lederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven, ser på pulveret med glassperler som skal gi god refleks i kantlinja. Foto: Kari Hermanrud

Hun får støtte av fylkeskommunens fagkoordinator for trafikksikkerhet, Arne Skybak.

– God trafikksikkerhet avhenger av et samspill mellom trafikanten, kjøretøyet og vegen. Vegmerkingen bidrar til at trafikantene får riktig informasjon og varsling, og kan tilpasse kjøringen sin, sier Skybak.

Utålmodige bilister

Kjøretøyene som jobber med oppmerking er godt merket for at trafikantene skal vite hvordan de skal forholde seg. Det står tydelig på bakerste bil at trafikantene ikke skal krysse den nymalte linja.

– Det er viktig at trafikantene som kommer bak en slik kolonne ikke kjører forbi, uten at de har fått signal om det. Vi har dessverre registrert flere tilfeller med stygge forbikjøringer under arbeidet. De som jobber med oppmerking, følger med på trafikken og vil stoppe opp og slippe bilene forbi når det er nødvendig, sier byggeleder Richard Skjæret.