(Oppland Arbeiderblad)

Et vitne i Skreien hadde hørt at flymotoren stoppet.

Det var Totens Blad som først meldte nyheten.

Nødetatene rykket ut og kjørte Torsætervegen mot Totenåsen, da det ikke forelå noen nærmere beskrivelse av eksakt sted flyet eventuelt befant seg.

Både brannvesen og ambulanse nådde fram til Totenåsen, politipatruljer var på veg og politihelikopteret ble varslet med tanke på å søke etter flyet.

Imidlertid kunne alarmen avblåses i løpet av kort tid.

– Vi fikk melding om at noen som hadde sett flyet og var redd for at det hadde styrtet. Men det viste seg at man trente på å kutte motor under flyging, sier operasjonsleder Atle Bernhard von Obstfelder til OA.

Det var Gjøvik og Toten flyklubb som kunne bekrefte for politiet at det ikke var noen dramatikk som hadde funnet sted. De fortalte at treningen foregikk over Kraby og Skreia.

- Det er der de trener på motorkutt og det kan se skremmende ut hvis man oppdager det og ikke vet hva som skjer, sier von Obstfelder.

Treningen er viktig selv om det er få uhell med fly i Innlandet.

I 2017 mistet piloten kontrollen på flyet som havarerte på et jorde i Furnes. To personer fra Hamar-området omkom.

I august samme år omkom en 21 år gammel mann fra Ålesund i en flystyrt i Sør-Aurdal.

I 2021 ble det slått full alarm da et enmotors fly fikk problemer etter avgang fra Reinsvoll .

Ambulanse, politi og brann rykket ut. Også helikopter ble sendt i retning Toten, men piloten klarte å manøvrere flyet over Mjøsa og til Hamar hvor det landet.

Statens havarikommisjon har konkludert med at pilotens avbrutte landing, ble påbegynt for sent til at flyet kunne gå klar av tretoppene på grunn av medvind som førte flyet langt inn på rullebanen, og at flyet ikke fikk god nok stigeevne.