Bane NOR arbeider med å bytte ut dagens signalteknologi og erstatte dette med et signalsystem som heter ERTMS.

– Med innføringen av ERTMS vil Bane NOR fornye og standardisere dagens signalanlegg som er basert på sårbar reléteknologi. Dagens signalanlegg bruker utvendige lyssignaler for å styre togtrafikken. ERTMS er databasert og sender informasjon og kjøretillatelser gjennom jernbanens eget mobilnett til en monitor plassert i toget. Det gjør at utvendige lyssignaler og annen infrastruktur blir overflødige. I tillegg til nytt signalsystem, vil det bli gjort hensiktsmessige tilpasninger i infrastrukturen for å tilrettelegge for økt kapasitet og økt trafikkavvikling. ERTMS-programmet er et landsdekkende prosjekt, og alle banestrekninger i Norge skal fornyes med dette signalsystemet, skriver Bane NOR i et brev til Vestre Toten kommune.

En av de første

Gjøvikbanen, sammen med Nordlandsbanen og Bergensbanen, er en av de første strekningene som skal bli fornyet. Innføringen av ERTMS medfører bygging av føringsveier for kabler på alle stasjoner og planoverganger. Det skal også klargjøres for nytt teknisk hus på stasjoner og blokkposter.

Arbeidene begynte i juni og vil ha ferdigstillelse innen nyttår.

– Disse arbeidene vil generere noe støy. Oppstart av anleggsarbeidene vil være i juni 2019, med ferdigstillelse innen utgangen av desember 2020. Arbeidene vil foregå på flere lokasjoner langs Gjøvikbanen i løpet av anleggsfasen, og erfaringsmessig vil arbeidene på en planovergang vare ca. 1–2 uker og for stasjoner ca. 4–5 uker, opplyses det.

Omfang

Følgende stasjoner i Vestre Toten kommune er berørt, opplyser Bane NOR:

  • Eina stasjon
  • Raufoss planovergang I
  • Raufoss planovergang II
  • Raufoss planovergang III
  • Breiskallen blokkpost

I prosjektets planverk framgår det at det er krav og mål om at prosjektet skal minimere negativ påvirkning samt føre til minst mulig ulempe for naboer.

Det skal derfor ikke foregå tomgangskjøring mellom kokka 22 og 06, samt at det ikke skal utføres støyende arbeider mellom klokka 21 og 01, opplyser Bane NOR.