I snart 25 år har Guttorm Tysnes ledet Norsk Lastebileier-Forbund region 2 Innlandet med stødig hånd. Nå har han valgt å tre til side for å slippe til yngre krefter.
– Jeg er jo blitt 68 år og det er på tide å finne på noe annet å gjøre, sier den nybakte pensjonisten til Oppland Arbeiderblad.
Skjønt, heltidspensjonist er han ennå ikke. Først venter noen måneder for å bistå forbundets nye leder i startfasen, gjøvikenseren Jim Nybø.
Elever og trafikksikkerhet
37-åringen kommer fra jobben som daglig leder i Opplæringskontoret for bilfag og transport i Vestoppland.
På sin første dag som regionsjef i Norsk Lastebileier-Forbund region 2 Innlandet var Nybø på besøk hos Snertingdal barne- og ungdomsskole.

Vil at lastebiler skal frakte mer gods: – Skuffelsen er stor
Det er en jobb han er godt kjent med – skolebesøk og prosjektet Venner på veien, som retter seg mot elever i første- og andreklasse.
Målet er å lære barna mer om hvordan de skal forholde seg til store lastebiler i trafikken.

– Det er veldig viktig for oss å sette fokus på sikkerhet i trafikken. Dette prosjektet har Guttorm og jeg holdt på med i mange år og det skal jeg fortsette med, sier Nybø og smiler.
Utrettet mye
Den nye regionsjefen er utdannet yrkessjåfør, men har de siste 15 årene jobbet i Opplæringskontoret, med blant annet ansvar for opp mot 250 lærlinger.
Han går løs på jobben med ydmykhet, og mener han har store sko å fylle.
– Det er ikke lett å ta over for en som har jobbet så lenge og utrettet så mye, men det er en utfordring jeg tar, smiler Nybø.
Tysnes har blant annet gjort en viktig jobb for enkeltsjåførene i sin rolle som fagansvarlig for Kollegahjelpen.
I et intervju med Ringsaker Blad i vår fortalte Tysnes at prosjektet startet i 1995, på følgende måte:
Pushet på for E6
– En pårørende til en person som ble påkjørt av en lastebil tok kontakt med firmaet sjåføren jobbet for, med et enkelt – om enn uvanlig spørsmål, i de dager.
«Hvordan går det med ham?»
– Det har utviklet seg underveis, og jeg begynte i 2010. Nå har vi 65 ansatte over hele Norge som skal ivareta lastebilsjåførene etter ulykker og lignende.
Kritisk til løsning på nyvegen: – Her vil det trolig skje en alvorlig ulykke
I tillegg til at han ikke minst har stått på for E6-utbyggingen – en utbygging som ble pushet på fra Norges Lastebileier-Forbund, sammen med Maskinentreprenørenes Forbund og NHO.
Tysnes har også lang fartstid i mediebransjen, som journalist og vaktsjef i NRK Innlandet, Ringsaker Blad, Hamar Arbeiderblad, Østlendingen og Romerikes Blad, i tillegg til ukebladet Allers.
Trenger flere sjåfører
– Jim har gjort en strålende jobb i Opplæringskontoret. Hvis jeg skal gi ham noen råd må det bli at han former jobben sin sjøl, i samarbeid med styret og de tillitsvalgte, sier den avtroppende regionsjefen.
Nybø nevner blant annet det grønne skiftet som en av de sakene han vil jobbe med framover.
– I forhold til investeringer og kostnader. Hva skal vi satse på framover, sier Nybø.
I tillegg nevner den nye lederen utfordringen bransjen har hatt i mange år, når det gjelder rekruttering.
– Vi trenger mange nye sjåfører. Samtidig er det viktig å se på hva slags vilkår sjåførene har langs veiene våre. At de har mange nok hvileplasser og at vintervedlikeholdet langs veiene er godt nok. Veiene er jo industrigulvet til yrkessjåføren, påpeker Jim Nybø.

Kommentarer til denne saken