Utvalget ber kommunedirektør Bjørn Fauchald legge fram en plan for hvordan han vil følge opp rapporten.
Utvalgsleder Asgeir Sveen (H) ønsker ikke utdype innstillingen som kontrollutvalget skal legge fram for kommunestyret 24. februar.
– I hovedsak henviser jeg til innstillingen som vi i kontrollutvalget nå kommer med, sier Sveen i etterkant av tirsdagens møte i kontrollutvalget, der granskerne fra EY la fram sin rapport om hjemmetjenesten i kommunen..
Rapportene samsvarer
Sveen sier han er glad for at det som kommer frem i EYS rapport samsvarer med funn i rapporten AktivMed Helse nylig presenterte for formannskapet.
– Det er en styrke at det er samsvar mellom de to rapportene og at de i stor grad bekrefter hverandre, sier Sveen.
– Samtidig vil jeg si at jeg føler vi nå har fått en grundig og god rapport på plass, legger han til.

Hjemmetjenestens ansatte i rapport: – Ledelsen visste i lang tid, men gjorde ingenting
Utelukker ikke opplevelser av fryktkultur
Utvalget ber i sin innstiling kommunedirektør Bjørn Fauchald legge fram en tiltaksplan for å unngå at ansatte i Vestre Toten kommune skal oppleve noen form for fryktkultur.
Kontrollutvalget utelukker ikke, sett i lys av EYs granskningsrapport, at ansatte i hjemmetjenesten kan ha opplevd seg utsatt for fryktkultur.
– En stor del av hjemmetjenestens ansatte opplever ikke dette. Flere ansatte i hjemmetjenesten ha fortalt oss at de har opplevd en fryktkultur. De har blant annet vært redd for å miste vakter dersom de sa ifra, sa Frode S. Krabbesund i EY under fremleggelsen av rapporten..
Fauchald blir også bedt om å redegjøre for rollen til kommunens HR-avdeling, spesielt når det gjelder varslingssaker.
Kommunedirektøren bes også vurdere behovet for endringer i kommunaldirektørens interne kontrollsystem for oppfølging av ledere.
Samtidig mener kontrollutvalget at kommuneledelsen syns å ha fulgt opp bekymringsmelding og varsler i tråd med arbeidsmiljølovens regler for varsling.
Dette er granskernes konklusjoner
Det fremstår at det er ulike oppfatninger om hvorvidt kommuneledelsen fulgte opp meldingene fra ansatte i hjemmetjenesten høsten 2020 og våren 2021 på en forsvarlig måte.
Men Ernst & Youngs granskere mener det er sannsynliggjort at kommuneledelsen ikke fulgte tidligere leder i hjemmetjenesten tett nok.
Man forvisset seg ikke om at tiltaksplanen som ble avtalt høsten 2020 ble fulgt opp som planlagt.
Men for Ernst & Young fremstår det som om kommuneledelsen har fulgt opp bekymringsmelding og varsler i tråd med arbeidsmiljølovens regler for varsling.
Ernst & Young mener også at det «generelt sett» er tilrettelagt for en forsvarlig ytringskultur. Et flertall, basert på en undersøkelse selskapet har foretatt, opplever Vestre Toten kommune som en åpen og tillitsbasert kommune hvor det er trygt å uttale seg uten fare for gjengjeldelse. 48 prosent er ikke enig i det eller er usikre på om kommunen har det.
Ernst & Young mener at kommunens nåværende løsning og retningslinjer for varsling ikke ivaretar varsler mot toppledelsen og andre på en tilfredsstillende måte. Derfor foreslås en rekke anbefalinger til kommunen for å få på plass elektroniske, intuitive og informative rutiner, samt sørge for at det blir gitt kursing for både ledere og ansatte i etikk- og dilemmahåndtering. Kommunen bør også etablere en mottaksenhet med personer med kompetanse på arbeidsmiljø og juridiske spørsmål, samt et eksternt mottak som er etablert utenfor kommunen, for å sikre at ikke varslinger får en nøytral vurdering og ikke møter på habilitetsspørsmål
Mottakerens ansvar
Forskningssjef Sissel C. Trygstad i Fafo har lest EYs granskningsrapport. Hun har i mange år forsket på varsling, organisatorisk endring og ledelse, og har hovedansvaret for Fafos arbeidslivsforskning.
– Det er alltid fint å ha varslingsrutiner som er tilgjengelig for de ansatte. Med forbehold om at jeg har lest raskt gjennom rapporten, syns jeg det står lite om hvordan de som mottar bekymringsmeldinger og varsler skal håndtere disse, for eksempel i ledergruppen, sier hun.
Trygstad sier det er en klar motsetning mellom deler av rapporten og kommuneledelsens oppfatning av enkelte temaer.
– Det er litt pussig at kommunens ledelse fremholder at de har håndtert varslene på riktig måte når dette kritiseres i rapporten, sier hun.
– En god og åpen ytringskultur tar vi på største alvor. Vi ser at det er ting å ta tak i, sa kommunedirektør Bjørn Fauchald under tirsdagens møte i kontrollutvalget.

Hjemmetjeneste-sjefen mener topplederne sviktet henne: – De har gjort meg urettmessig til syndebukk
Må sette av ressurser
Forskningssjefen i Fafo mener Vestre Toten kommune må sette av ressurser for å skape endringer til det bedre.
– Skal man komme videre, og virkelig gjøre noe med problemene som man sikkert vil, er det helt tydelig at kommunen må sette av ressurser, sier Sissel C. Trygstad.
Forankring i organisasjonen og åpenhet rundt prosesser er også viktig, sier hun.
– Denne enheten har tydeligvis stått i en vanskelig situasjon, med en stor omorganisering midt i en pandemi. Man kan godt ha gjort flere tiltak, men det må være en større grad av åpenhet rundt det som skjer, sier Trygstad og legger til:
– På generelt grunnlag kan man si at i slike endringsprosesser som handler om arbeidsmiljø er bred involvering et nøkkelord.
Reaksjoner på granskningsrapporten: – Slike tall ville forårsaket et jordskjelv
Rekker ikke alt
– Hvor bør Vestre Toten kommune begynne?
– Jeg tror man må ta tak på mange nivåer og gjøre mye samtidig, i hvert fall knyttet til helse- og omsorgstjenesten. Kommunedirektøren bør få sin ledergruppe til å spille på lag, involvere HR, omsorgssjef, de aktuelle stedlige lederne og samtidig involvere de ansatte og deres representanter, sier Trygstad og legger til:
– Det å etablere en omforent forståelse for problemene og hvordan disse kan løses er viktig.
Fafo-forskeren sier hun har sympati for tidligere enhetsleder Maj Britt Karlsens situasjon.
– Å tro at en enhetsleder skal kunne gjennomføre store endringer i en så presset hverdag er ganske dårlig gjort hvis man ikke blir tilført ressurser, sier Sissel C. Trygstad.
– Man får ikke det til en en presset hverdag der mange utfordringer skal løses og tiden er knapp, legger hun til.
Varsler mot toppledelsen
Vestre Toten kommunens retningslinjer for varsling ivaretar ikke varsler på en tilfredsstillende måte, skriver kontrollutvalget i sin innstilling til kommunestyret.
Det påpekes også at retningslinjer og varslingsordning ikke synes å ha vært godt nok kjent for kommunens ansatte.
Rutinene fremstår for enkelte som lite tilgjengeliggjorte og kompliserte.
Granskingsrapporten: – Hjemmetjenestens leder ble ikke fulgt opp tett nok
Omorganiseringen
EY-rapporten viser ifølge kontrollutvalget at kommuneledelsen sørget for utarbeidelse av tiltaksplaner, men at tiltakene ikke ble fulgt opp som forutinntatt nedover i organisasjonen.
Kommunens ledelse burde avdekket dette tidligere, mener kontrollutvalget i sin innstiling.
Det etterlyses også svar på hvorfor det tok så lang tid før man tok tak i den uheldige utviklingen etter omorganiseringen av tjenesten i 2017

Stor støtte til hjemmetjenestens tidligere leder: «Jobbet døgnet rundt»
Ansatte reagerer på bildet ledelsen gir av situasjonen i hjemmetjenesten : – Vi er utslitt og blir ikke hørt
Les mer om: artikkelemnene