Kiwis tilbudspris kan få noen hver til å sette kaffen i vrangstrupen. Om man tar seg råd til å kjøpe kaffe, vel å merke.
En halvkilos pose med Evergood selger Kiwi på tilbud til 99,00 kroner. Med stor skrift står det at denne prisen er «ekstra presset». Førprisen skal ifølge kjeden ha vært 117,00.
Men sammenligner man dette tilbudet med Kiwis Evergood-tilbud for et halvt år siden, viser det seg at prisøkningen er på svimlende 50 prosent.
Slik har tilbudsprisen på 500 gram Evergood endret seg på bare seks måneder:
- Februar: 64,90
- August: 99,00
- Prisøkning: 34,10 / 52,5 prosent
Peker på råvareprisen
– Kaffe har som kjent hatt voldsomme svingninger i råvarepris, sier kommunikasjonsdirektør i Kiwi, Kristine Arvin.
– Det kan gå flere måneder fra råvaren kjøpes til ferdig vare står i butikk. Det gjør at prisøkninger og prisnedsettelser slår inn med forsinkelse, sier hun.
Råvareprisen på kaffe økte kraftig fra i fjor sommer til den fikk en topp i februar. Siden da har kaffe prisen falt med nesten 30 prosent.
– Kaffen som er i salg nå, ble kjøpt inn da råvareprisene var på sitt høyeste i januar og februar. Tilsvarende var kaffen som ble solgt i forbindelse med kampanjen i februar, kjøpt inn før råvareprisene skjøt i været, sier Arvin.
Flere på samme nivå
Det er ikke bare Kiwi som har sett en kraftig økning i kaffeprisene den siste tiden. Også konkurrentene Extra og Rema 1000 har liknende priser på sine varianter av vanlig filterkaffe.
På Rema 1000 ved Gjøvik stadion var det onsdag ettermiddag en pakkepris på 500 gram Friele frokostkaffe på 124 kroner. Her har man samtidig muligheten til å plukke med seg tre poser til prisen av to, noe som gjør at kiloprisen ender på 165,33 kroner.
Rema 1000 Gjøvik Stadion har ikke Evergood, derfor er to ulike merker sammenlignet.
Extra Kallerud har samme pris som Rema 1000 for 500 gram Friele frokostkaffe, men har ikke samme tilbud. Dermed ender kiloprisen på 248 kroner.
Kiloprisen på Kiwis tilbud er 198 kroner.
– Ekstrem prisøkning
Siviløkonom og blogger Anders Nordstad kjøper ikke forklaringen uten videre.
– Dette er en ekstrem prisøkning. En så kraftig prisøkning kan ikke forklares med økte råvarepriser, sier han.
– Men kan det ikke være forsinkelser som gjør at butikkprisen «henger etter»?
– Jo, men økningen i råvareprisen tilsier ikke en økning i butikk med 50 prosent, sier Nordstad.
Tall fra World Bank Commodity Price Data viser at råvareprisen er 18 prosent høyere i dag enn for ett år siden. Men den er 28 prosent lavere enn toppnoteringen i februar.
– Jeg synes det er merkelig at prisen i butikk har økt med 50 prosent siden februar, mens råvareprisen har falt med nesten 30 prosent.
– Lett å sette opp prisen
Han mener dessuten råvareprisen i begrenset grad styrer prisen i butikk.
– Kaffen utgjør kanskje mesteparten av kostnaden, men også emballasje, transport, strøm og markedsføring skal dekkes av butikkprisen, sier Nordstad.
Ikke noe av dette har hatt prisøkninger i nærheten av det man har sett på kaffe.
– Dessuten er det betalingsviljen i markedet som styrer hva prisen i butikk blir, sier Nordstad.
– Kaffe er nok et produkt der kundene i stor grad velger å kjøpe det merket de pleier. Det gjør det lett å sette opp prisen uten at de selger færre varer, sier Nordstad.
– Ikke overrasket
Christian Anton Smedshaug i Agri analyse er ikke overrasket over det kraftige prishoppet hos Kiwi.
– Jeg tror den kraftige prisøkningen kan skyldes at det er et etterslep. Råvareprisene slår ikke umiddelbart inn på butikkprisene, verken på vei opp eller ned, sier Smedshaug.
Han understreker at han ikke kjenner kjedenes kontrakter for kaffeinnkjøp.
– Jeg vil anta at det kan være snakk om en forsinkelse på rundt et halvt år, sier han.
– På bakgrunn av dette er jeg ikke overrasket over at butikkprisen har økt med 50 prosent. Også andre kostnader som transport, energi og lønn har økt, sier Smedshaug.
Riktignok er økningen i disse kostnadene ikke i nærheten av Evergood-prishoppet på 50 prosent.
Les mer om: artikkelemnene