Nettavisens pristest for august har flere overraskende funn.
Handlekurven består av hele 112 varer, og de samme varene ble også sjekket for ett år siden.
Flere varer har økt ekstremt i pris: 20, 30 og 40 prosent
Extra vinner pristesten knepent foran Kiwi. Rema 1000, som vant i fjor, tar sisteplassen denne gangen.
Varene som øker mest
Dette er varene som har økt mest i pris det siste året. Økningen i parentes:
- Zalo oppvaskmiddel: 32,90 (+6,10 kroner)
- Nora jordbærsyltetøy: 29,90 (+6,50 kroner)
- Smågodt per kilo: 169,00 (+10 kroner)
- Rød paprika per kilo: 74,90 (+10 kroner)
- Coca Cola Zero, 4 x 1,5 liter: 74,90 (+10 kroner)
-
Norvegia gulost, ett kilo: 149,00 (+10,50 kroner)
-
Freia melkesjokolade: 59,90 (+13 kroner)
-
Omo Color vaskepulver: 54,76 til 57,90 (+ 15 til 18 kroner)
-
Filterkaffe Evergood/Friele: 69,00 (+20 til 40 kroner*)
-
Pulverkaffe Nescafe Gull: 135,00 (+36 kroner)
-
Møllers tran: 173,00 (+27,20 til 36 kroner)
*Rema 1000 hadde tilbud på Friele kaffe i fjor som gjør at prisøkningen blir ekstra kraftig nå.
Se stor prisoversikt nederst
– Helt sykt
– Det er helt sykt hvordan prisene har økt, sier Helene Backer (58) som Nettavisen treffer på Kiwi i Bjørvika i Oslo.
Hun har merket seg økningene i kaffeprisen spesielt. En pakke med 250 gram Evergood koster nå 69,90. Det er 20 kroner mer enn da Nettavisen testet priser i august i fjor. Også pulverkaffe og kjedenes «billigmerker» har økt kraftig.
– Jeg følger ikke godt nok med på prisene, men jeg merker det godt når jeg får kvitteringen. Jeg tenker alltid: Dette ble dyrt, sier hun.
Britiske Amy Stinchcombe (37) er også innom Kiwi. Hun reagerer på brødprisene.
– Jeg var i England nylig og der kan et brød koste 10–12 kroner. Jeg synes brød er dyrt i Norge.
I kurven har hun lagt en pakke laks, som faktisk er blant varene som har gått ned i pris siste året. Amy synes likevel fiskeprisene kan være høye.
– Da jeg kom til Norge kostet en pakke på et halvt kilo kanskje 30 kroner. Nå han den ha nesten samme pris som biff, sier hun.
Tilbudskampanjer påvirker
Selv om flere varer har økt kraftig, har ikke handlekurven samlet sett økt særlig mye i pris fra august i fjor. I snitt er økningen på kun 1,5 prosent.
Dette koster handlekurvene:
- Extra: 4805,79 (+31,95 kroner)
- Kiwi: 4811,90 (+80,56 kroner)
- Rema 1000: 4825,73 (+105,75 kroner)
En viktig forklaring på den beskjedne økningen, er kjedenes tilbudskampanjer denne uken.
Nå er Grandiosa på tilbud, og prisen er 27 kroner lavere enn den var for ett år siden.
Stabburets makrell i tomat er også på tilbud nå. Den koster 17,90 hos alle de tre kjedene. Det er en tier billigere enn i august i fjor.
Totalt er 12 av varene i kurven med i ulike tilbudskampanjer.
Halvert laksepris
Det som slår kraftigst inn er lakseprisen. I testen er det med flere lakseprodukter, og her har det vært voldsomme priskutt.
Fersk laks uten skinn fant vi billigst hos Extra til 139 kroner for en halv kilos pakke. I fjor var prisen 172.
Den fryste laksen har falt enda mer. Her er prisen for en halv kilos pakke nå 79 kroner. I fjor vare den på mellom 142 og 148. Det betyr at prisen er nesten halvert.
Dette er kampanjepriser, men det er ikke uten grunn at kjedene dumper prisen.
– Innkjøpsprisene på laks gikk ned før sommeren, og det kommer selvsagt kundene til gode, sier Kiwis kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin.
At lakseprisene er på vei nedover kan man også se på eksportprisene. Nå er fersk laks 25 prosent billigere enn den var for ett år siden, ifølge Statistisk sentralbyrå. Dermed bør kundene kunne forvente lavere laksepriser framover.
Tranprisen kraftig opp
Tran er en av varene som har økt mye i pris. Nå koster den 173 hos alle tre. Prisene varierte noe i fjor, så økningen er på mellom 19 og 26 prosent.
– Møllers Tran var presset ned til en unormalt lav pris i fjor, og ligger nå på et mer normalt nivå og nærmere andre tranvarianter, sier Kristine Arvin i Kiwi.
Rema 1000 hevder de har hatt lave marginer på tran og at innkjøpsprisen har økt.
Når det gjelder kaffeprisene viser kjedene til råvareprisen som har vært høy i vinter, og at det tar tid før råvareprisene påvirker butikkprisen, både opp og ned.
Har du sett noe du reagerer på i butikken, og ønsker å fortelle om det i Nettavisen? Tips gjerne vår journalist, eller bidra i Nettavisens egen Facebook-gruppe «Dagligvarepriser»
Godt nytt om prisene
Dagligvareekspert Ivar Pettersen i Alo analyse er overrasket over den lave prisveksten på handlekurven samlet sett.
– Dette er en meget moderat prisstigning på 12 måneder, i gjennomsnitt under to prosent, sier Pettersen.
Neste uke kommer Statistisk sentralbyrå med tall som vil vise hvordan prisveksten var i juli. Det er en måned med normalt høy prisøkning i butikkene.
– Jeg tror prisstigning på årsbasis vil være på minst fire prosent, sier han.
Men trenden er positiv mener Pettersen.
– Det er ikke utenkelig med prisnedgang i august og september. Matprisinflasjonen i Norge er på vei ned, sier han.
Null effekt av prisjeger-grep
I fjor høst ble dagligvarekjedene tvunget til å slutte med prisjegere. Det skjedde i forbindelse med at Norgesgruppen, Rema-Reitan og Coop fikk milliardbøter fra Konkurransetilsynet for ulovlig prissamarbeid. Disse bøtene er anket og ikke endelig avgjort.
Bruken av prisjegere førte til at kjedene hadde identiske priser på nesten alle varene. Men fortsatt er det mange like priser.
95 av 112 varer i handlekurven har identisk pris hos de tre kjedene. Det vil si at det kun er 17 varer det er prisforskjeller på. Og for ni av disse er prisforskjellen kun er på noen få øre.
– Alt tyder på at Konkurransetilsynets pålegg om stans i prisjegerpraksisen ikke har hatt vesentlig effekt, sier Pettersen.
– Vi er stolte
Extra er 20 kroner billigere enn testtaper Rema 1000. Handlekurven er på nesten 5000 kroner.
– Vi er stolte av at Extra nok en gang er Norges billigste dagligvarekjede i Nettavisens store prisundersøkelse, sier Extra-sjef Håvard Jensen til Nettavisen.
Av de sju siste store pristestene i Nettavisen har Extra vunnet to, Rema 1000 fem, mens Kiwi ikke har vunnet noen.
Marginene er små, og Kiwi bemerker at resultatet kunne vært annerledes om deres store pose med Evergood kaffe hadde vært med i testen.
– Hvis dere hadde testet den større posen hadde vi vært klart billigst i denne testen, sier Kristine Arvin i Kiwi.
– Vi gjør alt vi kan hver dag for å holde prisene nede for kundene våre, og vi skal være den billigste dagligvarekjeden, sier innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000.
Men denne gangen var de altså dyrest av de tre.
Les mer om: artikkelemnene