Gå til sidens hovedinnhold

Mange vet ikke hvor de skal henvende seg for å få hjelp – nå ber Helsedirektoratet kommunene ta grep

Artikkelen er over 1 år gammel

En nylig gjennomført undersøkelse viser at mange vet lite om helsetilbudet til personer som sliter med selvmordstanker, ifølge Helsedirektoratet. Nå ber de kommunene gjøre informasjonen mer tilgjengelig.

I et brev sendt til alle landets kommuner og fylkesmenn oppfordrer direktoratet til å tilgjengeliggjøre informasjon om hvordan og hvor mennesker som opplever kriser, store belastninger og/eller selvmordstanker kan søke hjelp.

«Informasjonen bør også være relevant for personer som er bekymret for andre, og inneholde informasjon om offentlige hjelpe-, behandlings- og støttetilbud og ideelle og frivillige tilbud», står det i skrivet.

I hovedsak oppfordres kommunene til å bruke sine nettsider for å informere innbyggerne.

Les også

Østre Toten kommune tar grep: – Ønsker å øke forståelsen for at vi alle har en psykisk helse

Det som bør komme klart fram er hvilke tjenester som er tilgjengelige, hvilke alders- og målgrupper tilbudene retter seg mot, åpningstider, telefonnummer og telefontid samt adresse hvor tilbudet er lokalisert.

Direktoratet understreker også at det må komme tydelig fram at fastlegen har en øyeblikkelig hjelp-funksjon på dagtid – og hvilke øvrige akuttilbud som finnes utenom ordinær åpningstid.

Les også

Helsestasjonen for ungdom utvider tilbudet: – Mange ungdommer stiller store krav til seg selv

Les også

Hjelpetelefoner ringes ned

Kommentarer til denne saken