(Siste)

[broom.no]  Markedet for nybiler i Norge har vært i stor endring de siste årene. Vi skal ikke veldig langt tilbake i tid før dieselbilene hadde over 75 prosents markedsandel. Men så begynte dette å snu – samtidig som elbiler og hybrider for alvor begynte å gjøre seg bemerket.

Det gjør at dieselsalget har stupt. I mars måned var dieselandelen blant de nyregistrerte bilene nede i 25 prosent.

Hybridbil neste gang

Den store vinneren for tiden er hybridbilene. Det er særlig de ladbare hybridene som har økt salget kraftig, godt hjulpet av at disse kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Mange vil kjøpe hybridbil neste gang de bytter kjøretøy, viser en ny undersøkelse.

31 prosent svarer hybrid, mens 35 prosent svarer at de foretrekker en tradisjonell diesel- eller bensinbil, ifølge en spørreundersøkelse YouGov har gjennomført.

Elbilforeningen er skuffet

Hvis trenden fortsetter, vil hybridalternativet ta over for biler med kun diesel- eller bensinmotor.

Elbilforeningen er skuffet over at bare 15 prosent oppgir at deres neste bil blir en ren elbil.

– Tradisjonelle hybrider uten ladbart batteri, er ikke et godt nok svar på biltrafikkens utslippsutfordringer. Vi mener at det kun er ladbare hybrider med stort nok batteri til å kjøre utslippsfritt i hverdagen som fortjener miljørabatt, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Bli kjent med elbil

Han mener målet må være at alle biler skal bli helelektriske, og da må elbilfordelene opprettholdes og styrkes på enkelte områder.

 

– Vi ser gjerne at det blir en høyere andel elbiler, men fremdeles er det mange som ikke er fortrolige med denne type motor, og derfor er hybrid og ladehybrid et utmerket alternativ for å bli bedre kjent med elmotorens egenskaper, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Norge.

Selskapet hans selger både hybrider og elektriske biler, side om side med bensin- og dieselbiler.

Over 90 prosent ladbar

For norske bilimportører er det svært viktig å kunne tilby flere biltyper nå. De som bare har bensin- og dieselbiler sliter med å matche konkurrenter med bredere utvalg.

Ett eksempel på hva nybilkjøperne velger: Volvo kommer snart med en helt ny generasjon XC60. Over 1.300 eksemplarer er allerede forhåndssolgt. Av disse er mer enn 90 prosent ladbar hybrid. Det er tall som ville vært nærmest utenkelig bare for noen år siden.

Litt flere menn enn kvinner ønsker seg hybridbil. Geografisk er interessen størst i Oslo og Akershus (36 prosent) og lavest fra og med Trøndelag og nordover (27 prosent).

Undersøkelsen er gjort i januar, blant 1.003 respondenter over hele Norge. YouGov-undersøkelsen skiller ikke mellom tradisjonelle hybrider og ladbare hybrider. (ANB)