(Siste)

Syklistenes Landsforening har tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder gjennom kåringen av «Norges beste sykkelby». Samferdsesminister Ketil Solvik-Olsen overrakte prisen til Kristiansands varaordfører Tove Welle Haugland.

– Vi føler at vi har fortjent prisen. Siden 1970-tallet har vi drevet systematisk og strategisk arbeid med tilrettelegging for syklistene, sa Haugland etter overrekkelsen.

– Dette er inspirasjon til å fortsette arbeidet med å gjøre Kristiansand til en best mulig sykkelby. Det skal være lett å velge sykkel, det er en viktig del av det grønne skiftet, fortsatte hun.

Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever sine lokale sykkelforhold. Nytt i år er at de ti beste byene har vært gjennom en finale hvor også objektive kriterier er blitt vurdert. I sum sikret dette Kristiansand førsteplassen.

– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal framstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.

Han gratulerer samtidig Kristiansand på det varmeste med årets førsteplass:

– Kristiansand gjennomfører både små og store tiltak, innenfor kommunikasjon, infrastruktur, drift og vedlikehold, til glede for byens mange syklister. Og ikke minst har de et av landets mest utbygde sykkelveinett. Det gir resultater, påpeker Andersson. (ANB)

De beste og verste sykkelbyene i Norge:

  • 1. Kristiansand
  • 2. Lillestrøm
  • 3. Stavanger
  • 4. Kongsberg
  • 5. Trondheim
  • 6. Arendal
  • 7. Asker
  • 8. Sandnes
  • 9. Tønsberg
  • 10. Lillehammer
  • 11. Larvik
  • 12. Porsgrunn
  • 13. Molde
  • 14 Oslo
  • 15. Hamar
  • 15. Fredrikstad
  • 17. Drammen
  • 17. Sandefjord
  • 19. Sandvika
  • 20. Kolbotn
  • 21. Mandal
  • 22. Skien
  • 23. Bergen
  • 24. Tromsø
  • 25. Haugesund
  • 26. Bodø
  • 27. Sarpsborg
  • 27. Hønefoss
  • 29. Moss
  • 30. Ålesund