(Siste)

(broom.no) Kollektivfeltene rundt om i Norge var lenge helt åpne for elbilene. De fikk kjøre der døgnet rundt og uten begrensninger. Men da antall elbiler på norske veier eksploderte, ble dette etter hvert et problem for de kollektivfeltet opprinnelig var ment for.

Nemlig busser og taxier. Særlig innen bussnæringen oppsto det frustrasjoner. Sjåfører sto fram og hevdet at at alle elbilene i kollektivfeltet gjorde jobben deres vanskelig – og også førte til forsinkelser.

Dermed kom det innstramminger. I 2015 ble kollektivfeltet fra Sandvika og inn til Oslo stengt for elbiler uten passasjer mellom klokken 07 og 09 på morgenen. Senere har det blitt lignende ordninger flere andre steder.

Men noen tar sjansen likevel. Da en patrulje fra Trafikkorpset ved Oslo politikammer stilte seg opp ved kollektivfeltet på E18 ved Blommenholm utenfor Oslo tirsdag, ble det solid fangst.

Her var det nemlig flere som ikke fulgte reglene. Til sammen delte MC-patruljen ut 13 bøter.

Tre av dem var biler som ikke har anledning til å bruke kollektivfeltet, de øvrige var elbiler som ikke overholdt en viktig regel. De ti elbilene som ble stoppet, manglet nemlig én person: Nemlig passasjeren som kunne gjort det lovlig å bruke kollektivfeltet.

Og da er det ingen bønn: Forenklet forelegg på 5.500 kroner.

Målinger fra Statens vegvesen viser for øvrig at antall elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Oslo har gått kraftig ned etter at regelen om passasjer i bilen ble innført 1. juni 2015.

En måling i september samme år viste at antall elbiler på strekningen i tidsrommet 07.00-09.00 hadde gått ned med hele 75 prosent.

Senere har det tatt seg noe opp igjen. Statens vegvesen mener det skyldes både at det stadig blir flere elbiler på veiene, og at flere har begynt å dele bil i rushtiden.

Men dropper man passasjeren, kan det altså bli dyrt. (ANB)