Det slår Transportøkonomisk institutt (TØI) fast.
– Gjelden har økt kraftig de siste årene, og det er til sjuende og sist bilistene som må betale, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i TØI til P4.
Store lån
De fleste veiprosjekter finansieres ved hjelp av bompengeselskap som tar opp store lån. Johansen anslår at gjelden i bompengeselskapene nå er oppe i 50 milliarder kroner.
Prognoser i statsbudsjettet som ble lagt fram i oktober, viser at gjelden er mer enn femdoblet fra 2002 til 2016.
- Les også: Krever inn 37 mrd i bompenger
Reell risiko
Høy trafikkvekst og lave renter har gjort at høy gjeld har vært håndterbart, men det er en reell risiko for at dette endrer seg, ifølge Johansen.
– Dersom rentene begynner å stige samtidig som trafikkveksten uteblir, vil man fort komme opp i en del vanskelige situasjoner rundt omkring, sier han. (ANB-NTB)