Fra 1. november vil Vestre Totenveg være mulig å kjøre begge veier for første gang siden 22. april i år. Gjøvik kommune har gjennomført omfattende arbeid med rør og kabler under bakken i prosjektet.
Enkelte av rørene og kablene som nå er byttet ut var mer enn 100 år gamle, opplyser Gjøvik kommune i en pressemelding.
– Nå er alt gammelt vann-, avløp- og overvannsnett erstattet med nytt. Samtidig har fortauet fått en bredde på tre meter, og det er lagt opp til bedre forhold for både fotgjengere og syklister, skriver kommunen videre.
Samarbeid
Gjøvik kommune har gjennomført prosjektet sammen med Innlandet fylkeskommune og Elvia. Det totale kostnadsrammen er på 35 millioner kroner. Hovedentreprenøren har vært Brødrene Gudbrandsen AS.
Tross enveiskjøring i over et halvt år, er kommunen godt fornøyd med trafikkflyten i perioden.
– Trafikantene har vært flinke til å tilpasse seg og vise hensyn. Det er viktig for at vi skal kunne holde et kjørefelt åpent underveis, sier prosjektleder Christian Rio Jørgensen.

Mellom 11.000 og 16.000 kjøretøy passerer gjennom strekningen hver dag. I prosjektperioden har bilister måttet finne andre veier inn i sentrum. Dette har ført til økt trafikk på Tongjordet og i Østre Totenveg der folk har vært bekymret for økt tungtrafikk i området.
OA var i sommer også i kontakt med flere barnefamilier som følte seg utrygge som følge av økt trafikk i boligområdet på Tongjordet.
Nye prosjekter
I forlengelsen av arbeidet med Vestre Totenveg skal kommunen fokusere på sidegatene. Vann-, avløp- og overvannsledninger skal fornyes, og det skal legges asfalt på flere gater som i dag har grusdekke.
Dette gjelder blant annet Egers gate, Øvre Gjøviks veg og Johan Castbergs gate, informerer kommunen.

Det skal også bygges nytt leskur ved bussholdeplassen ved XXL, og i krysset Vestre Totenveg, Johan Castbergs gate og Fauchalds gate vil støyskjermer bli justert og deler vil bli transparente for bedre sikt.
– Oppgraderingen av Vestre Totenveg er en del av den større utviklingen av Gjøvik sentrum. Målet er å gjøre sentrum mer funksjonelt og trivelig – med tryggere gang- og sykkelveier, bedre trafikkflyt og moderne infrastruktur, står det i pressemeldingen.

Her blir det kaos – flere ganger om dagen
Over halvveis: – Vi er i rute


Kommentarer til denne saken