(Siste)

[Nettavisen]  Julen nærmer seg med stormskritt og lavpriskjedene kriger om kundene. En av lokkemetodene for å vinne kundenes oppmerksomhet, er å dumpe prisene på julesnopet.

Rema 1000 og Kiwi følger hverandre tett, og aldri før har prisene vært så lave, skal vi tro lavpriskjedene selv.

Nettavisen stakk innom Kiwi i Storgaten i Oslo sentrum, og Rema 1000 i Torggaten, fem gode steinkast unna.

– Det er konkurransen i markedet som avgjør hvordan prisene utvikler seg. Det er ekstra billig nå i forbindelse med høytidene. Lavpriskjedene overvåker hverandre hver dag, og vi slåss om å ha de billigste julevarene, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, til Nettavisen.

– Det er veldig tøff konkurranse i år, jeg kan ikke huske at det har vært så vill konkurranse tidligere. I noen tilfeller er det også kunstig lave priser.

Før-prisen synlig

Hos Kiwi kan du blant annet få 1,5 liter julebrus til 4,90 pluss pant. Du får også en fempakning marsipanpølser til 14 kroner. For ikke å snakke om en 200 grams marsipangris til 15 kroner.

Kiwi nekter å oppgi før-prisen til Nettavisen og begrunner det med «policy».

Hos Rema 1000 har de vært mindre diskret med prisdumpingen, men også med å uttale seg.

Direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, ba først om å svare på prisdumping-spørsmålene på mail. Etter at hun fikk dem, ombestemte hun seg og valgte å sende et kort SMS-svar hvor hun blant annet skrev.

– Vi følger til enhver tid markedet, det får vi til gjennom et godt valgt vareutvalg.

 

Hos Rema 1000 var før-prisene derimot dårlig skjult, og noen av eksemplene var 100g mokkabønner som ble satt ned fra 33,40 kroner til 23, noe som tilsvarer en prisreduksjon på 31 prosent.

Den 28. november kostet 200 g julegris i eske 50,90 kroner hos Rema 1000. Ifølge prislappen ble prisen satt ned i dag til 15 kroner. Dette tilsvarer en nedgang på 70,5 prosent.

– Kan bli solgt ut

Prisen på en fempakning marsipanpølser ble også dumpet denne uka. I midten av november kostet de 34,90 kroner, mens prisen nå er på 18 kroner. Dette tilsvarer en nedgang på 48,4 prosent.

Eksemplene er mange, men Rema 1000 har ikke ønsket å kommentere før- og etterprisene, eller hvorfor de har senket prisene.

Hos Kiwi ser de en ulempe med å drive prisdumping på julesnopet.

– En av utfordringene er at folk kjøper store mengder, noe som kan medføre at vi går tom for enkelte av varene. Dette er synd. (ANB)