Torsdag kveld var Nationen innom Frukthagen på Tåsen i Oslo.
Der kunne man kjøpe 400 gram Coop-jordbær fra Nederland til 14,90 kroner per kurv.
– 14,90? Det dekker ikke engang høstekostnaden. Det er ikke mulig å konkurrere med slike priser. Det er veldig undergravende for norsk bærproduksjon, sukker jordbærbonde Audun Skjervøy i Valldal i Møre og Romsdal.

Stas med billigbær
Sindre Hegna, som eier Frukthagen på Tåsen, synes det er stas å kunne tilby kundene billige jordbær.
– Selger du med tap?
– Nei, det gjør jeg ikke. Det er ikke store marginen, men jeg selger ikke med tap. Når Coop selv selger de samme bærene for 39 eller 49 kroner kurven, så kan du jo bare tenke deg hva slags marginer de har. De har enorme volumer og får derfor svært gode innkjøpspriser. Det er noe klin kokos gærent når noen få aktører har en så stor del av markedet at de i praksis kan bestemme prisene, sier Hegna.
– Hvordan tror du det blir å selge norske bær senere i sesongen, hvis folk har vent seg til slike priser?
– Jeg tror mange folk venter på de norske jordbærene, men norske bønder må kanskje effektivisere driften sin. Ellers må de kanskje spørre Senterpartiet om de kan øke importtollen, sier Hegna og understreker at den siste setningen er ironisk.

– Jeg er for frihandel. Nordmenn er lei av å betale så mye for maten, så det er veldig hyggelig å kunne tilby billige bær. Det er kult å kunne selge Coops jordbær til en lavere pris enn Coop selv kan tilby. At en enslig butikk kan selge varene billigere enn de store kjedene, sier mye om hva slags marginer de tar, sier kjøpmannen.
– Rein kynisme
Tilbake til jordbærbonde Skjervøy i Møre og Romsdal.
Også han er frustrert og irritert over dagligvarekjedenes makt.
– Det er rein kynisme. Det er kjedemakt i sin verste gru. Her har de kjøpt inn for mye og selger med tap. Men det betyr jo bare at vi må betale mer for sjokolade, potetgull eller vaskemiddel, samtidig som folk tror jordbær er en billigvare, sukker bonden.
Bonden mener at dumping av prisene er ødeleggende for forbrukernes forståelse av hva det koster å produsere mat.
– Selvfølgelig blir forbrukerne glade når de finner jordbær til den prisen. Så blir de rasende når de ser norske jordbær til 60-70 kroner kurven. Men verken norske eller nederlandske produsenter kan produsere bær til denne prisen. Den er fullstendig løsrevet fra hva det koster å produsere, sier Skjervøy.

Rekordhøyt salg
Kommunikasjonsdirektør i Coop, Harald Kristiansen, forklarer hvordan Coop-jordbær har havnet på billigsalg hos uavhengige butikker.
– Etterspørselen etter jordbær har vært enorm og vi har kjøpt inn tilsvarende store volum i påvente av norsk sesong. Det ga et rekordhøye salg på nesten to millioner kurver jordbær i Coops butikker i mai. Ettersom jordbær er en vare med begrenset holdbarhet, har enkelte partier vært solgt til nedsatte priser i våre egne butikker. Noe er også solgt til uavhengige butikker, sier Kristiansen.
Han sier dette er helt ordinær nedprising som blir gjort for å redusere matsvinn.
– Noen partier blir solgt på det åpne markedet, hvor uavhengige butikker sorterer ut produkter med dårlig kvalitet og selger resten for en billig penge, sier Kristiansen.
– Norske produsenter fortviler over at importbær til dumpingpriser gjør at forbrukerne får urealistiske forventninger til hvor lite en kurv med jordbær skal koste? Hvordan blir det å selge norske jordbær etter dette?
– Det at vi selger mer frukt og grønt er bra for alle. Når vi får opp interessen for å legge sunne varer i handlekurven, er det bra for det totale salget. Coop prioriterer norsk når det er i sesong. Kundene er vant med at prisen på jordbær varierer etter tilgang. Vi er ikke bekymret for at vi ikke skal få solgt norske bær, sier Kristiansen.

Toll fra neste uke
Selv om de første norske jordbærene nå er kommet på markedet, kan utenlandske jordbær enn så lenge innføres tollfritt.
Fra og med neste uke må norske importører betale 6,91 kroner i toll per kilo når de importerer jordbær.
Norske frukt- og grøntprodusenter har unntak fra konkurranseloven.
De har dermed lov til å samarbeide om prissetting av sine varer. Dette gjør de via Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS).
Sigurd Sylling jobber i GPS og hjelper jordbærbøndene med å organisere samarbeidet. GPS overvåker også prisene i det europeiske markedet.
Informasjon om det europeiske markedet hentes fra en tysk prisliste.
– Vi vet selvsagt ikke nøyaktig hva Coop eller Bama har kjøpt jordbær for denne våren. Prisene kan variere fra dag til dag og de har sikkert langsiktige avtaler, men vår oversikt viser at importerte jordbær har kostet mellom 39 og 64 kroner kiloen inn til Norge de siste fire ukene, sier Sylling.

Han sier prisene for norske jordbær i liten grad forholder seg til importprisene så tidlig i sesongen.
Denne uka får norske jordbærdyrkere 134 kroner per kilo jordbær, mens importprisen er 64 kroner per kilo.
– Hvis prisen på norske jordbær skulle forholdt seg til importprisen, hadde vi ikke hatt en eneste jordbærdyrker igjen i Norge, sier Sylling.

Bekymret for rekrutteringen
Dagen etter at Nationen fant nederlandske jordbær til 14,90 per kurv hos den uavhengige kjøpmannen på Tåsen, finner vi norske jordbær hos Kiwi på Oslo Sentralstasjon.

På esken står det at jordbærene er produsert av Tom Christensen i Åsgårdstrand i Vestfold.
Bærene koster 89 kroner for en kurv på 400 gram.

Christensen er en av bøndene som på vegne av alle landets jordbærbønder forhandler med dagligvarekjedene.
– Det føles litt tungt og håpløst å jobbe opp mot en konkurranse hvor importerte bær dumpes til så lav pris. Prisen er helt irrasjonell og frikoblet fra hvor mye det koster å produsere bærene. Dette speiler ikke kostnadsnivået verken i Norge eller i utlandet, sier Christensen.
Han er bekymret for rekrutteringen av jordbærprodusenter i Norge.
I dag er det 269 jordbærbønder igjen i Norge.
I 1993 var det nesten ti ganger så mange.
Arealet brukt til jordbærproduksjon i Norge er halvert i samme periode.
Les mer om: artikkelemnene