Østre Toten: Antall permitterte og arbeidsledige har doblet seg på få dager

HØYE TALL: NAV Østre Toten registrerer nå en skarp utvikling i antall permitterte og arbeidsledige. I Østre Toten kommune er antallet doblet på få dager. Arkivbilde

HØYE TALL: NAV Østre Toten registrerer nå en skarp utvikling i antall permitterte og arbeidsledige. I Østre Toten kommune er antallet doblet på få dager. Arkivbilde

NAV Østre Toten opplyser at de begynner å se de første resultatene av pandemisituasjonen.

DEL

«Pandemisituasjonen har sørget for at mange bedrifter må stenge dørene sine inntil videre. Dette rammer enkeltmennesker og familier. Lojale arbeidstakere opplever nå å bli permittert. Det er kanskje første gangen og det er en usikker tid i møte. Det kan også være første møte med NAV.», opplyser Ørjan Gangnes, konstituert NAV-leder i Østre Toten, i en pressemelding tirsdag 17. mars.

Skarp utvikling

NAV Østre Toten registrerer nå en skarp utvikling i antall permitterte og arbeidsledige. I Østre Toten kommune er antallet doblet på få dager.

80 prosent av landets virksomheter har meldt om at de kommer til å måtte permittere ansatte.

Permittert – hva nå?

Du må registrere deg som arbeidssøker på nav.no. Når det er gjort må du søke om

dagpenger. Etter dette må du logge inn på www.arbeidsplassen.no.

Her er det viktig at du registrerer CV og jobbprofil. Det er dette verktøyet vi i NAV bruker for å kunne formidle deg til andre jobber. Akkurat nå er det stort behov innenfor helse.

Reglene for permitteringer har endret seg de siste dagene. De som er permittert eller arbeidsledige, må følge med på nav.no for å finne regler som gjelder for deres situasjon, opplyser NAV.

Redusert tilgjengelighet

NAV-kontoret har redusert tilgjengelighet på rådhuset.

Rådhuset er stengt for å forhindre smitte. Det samme er publikumsmottaket til NAV.

«Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med oss på DittNAV på nav.no. Der kan du ha dialog med din veileder og ellers finne informasjonen du trenger på nav.no og arbeidsplassen.no.

NAVs kontakttelefon 55 55 33 33 er betjent alle hverdager.

«Vi forbereder deg på at ventetiden kan være lengre enn vi ønsker, men ber deg være tålmodig. Hvis din henvendelse ikke haster, ber vi deg vente med å ta kontakt med oss.

Har du ikke mulighet til å bruke digitale tjenester, eller du trenger bistand/veiledning i kritiske

situasjoner, har NAV Østre Toten etablert beredskapstelefon som betjenes klokka 12.00-14.00 fra mandag til fredag: tlf. 405 56 747», opplyser NAV Østre Toten.

Artikkeltags