(Oppland Arbeiderblad)

En rekke veger i Gjøvikregionen er full av sprekker og slitasje, men er fortsatt i for god stand til å få ny asfalt.

Nå har Innlandet fylkeskommune gått til anskaffelse av nytt utstyr som skal tette hull og sprekker i fylkesvegene. Det kommer fram i en pressemelding fra fylkeskommunen.

– Før måtte vi gjøre dette arbeidet manuelt, så med det nye utstyret får vi gjort mer raskere, forteller enhetsleder Johan Nøkleholm ved Veg dekke og merke i Innlandet fylkeskommune til Oppland Arbeiderblad.

Utstyret festes til en lastebil, og tetter hull og sprekker i fylkesvegene først med et bindemiddel laget av en blanding av bitumen og vann.

Deretter fylles det på med pukk og grus. Etter et par dager blir vegen børstet når bindemiddelet har herdet.

UTSTYR: Innlandet fylkeskommune har gått til anskaffelse av nytt utstyr for å tette hull og sprekker på fylkesvegene. Foto: Innlandet fylkeskommune

Nøkleholm forteller at vegen skiltes mens vegarbeidet pågår, og at det også i en periode etterpå advares mot fare for steinsprut.

– Vi oppfordrer trafikantene til å kjøre forsiktig for å unngå steinsprut eller oljesøl på bilen. Det blir mye grus liggende på vegen, så det er viktig å kjøre pent.

Fylkeskommunen planlegger å tette hull og sprekker ved en rekke veger i fylket, flere av dem i Gjøvikregionen. Dette er blant vegene hvor det skal tettes hull og sprekker i år:

  • Fylkesveg 2380 Hågårvegen og Einastranda i Vestre Toten.
  • Fylkesveg 2378 Morterudvegen, Helsetvegen i Vestre Toten.
  • Fylkesveg 2340 Krabyskogvegen i Østre Toten.
  • Fylkesveg2412 Åslendevegen i Gjøvik.
  • Fylkesveg 1848 Østrovegen i Løten.
  • Fylkesveg 2188 mellom Rena og Koppang

Fylkeskommunen gjør dette for å skape bedre asfaltdekke og hindre at vann kommer ned i vegkroppen.

– Dette forlenger levetiden på asfaltdekket og gjør at det tar lengre tid før det er behov for heldekkende asfaltering av fylkesvegen, forteller Nøkleholm og utdyper.

– Det er begrenset med penger til asfaltering, men med denne metoden sikrer vi god framkommelighet over en lengre periode.

OPPFORDRING: Johan Nøkleholm i Innlandet fylkeskommune oppfordrer folk å kjøre forsiktig mens vegarbeidet pågår. Foto: Per Eivind Knudsen/Ringsaker Blad

Enhetslederen forteller at det er utfordringer knyttet til den nye metoden, hovedsakelig at det blir mye grus på vegen. Han legger ikke skjul på at det beste hadde vært å legge på ny asfalt.

– Men med de driftsrammene vi har i dag så er grus den billigste og beste løsningen vi har, forteller Nøkleholm til OA.

Han advarer særlig motorsyklister om å kjøre på vegene både mens vegarbeidet pågår, men også fram til bindemiddelet har herdet.

Dersom uhellet først har skjedd og man får oljesøl på kjøretøyet bør det fjernes med egnet middel, eller man bør kontakte bilpleiefirma for hjelp.

– Det beste er om folk holder seg unna disse vegene i den tidsperioden, hvis man ikke absolutt må kjøre der, avslutter Johan Nøkleholm, enhetsleder ved Veg dekke og merke i Innlandet fylkeskommune.