12.30 tikket mailen inn til hundrevis av mottakere med emnet «Betaling Raufoss».
Mailen ser i første øyekast ut til å være en utestående betaling til fotballklubben med en lenke tilknyttet i mailen.
Avsenderen, lederen for mediautvalget Anne Thoresen, forteller til Oppland Arbeiderblad at telefonen ikke har stått stille siden svindelforsøket gikk ut.
– Det er cirka 35 telefoner så langt. Dette har gått ut til fryktelig mange e-postmottakere i både Norge og utaskjærs, sier hun.
Stenger ned
Halvtimen senere gikk OBOS-klubben ut på sine Facebook-sider og varslet om svindelforsøket.
Samtidig velger de å stenge ned mailadressen som har blitt brukt til kommunikasjon med blant annet pressen.
– Vi tok ned kontoen med en gang vi skjønte hva dette var. Det er jo jeg som har trykket på en lenke jeg burde vært mer skeptisk til, erkjenner Thoresen.
I løpet av én telefonsamtale var kvinnens konto tappet for store beløp
På Facebook beklager klubben sterkt at dette har forekommet.
– De har blitt veldig lure de som driver med dette, når de til og med lurer meg, sier Thoresen, med et glimt i øyet.
Slik kan du unngå å bli svindlet:
- Husk at banken din aldri vil spørre deg om å oppgi beskyttelsesverdig informasjon, som passord, brukernavn eller kortinformasjon via en SMS eller telefonsamtale.
- Du skal aldri dele dine passord med noen. Ikke engang med de du kjenner!
- Stol aldri blindt på innhold i meldinger eller telefonsamtaler, selv om det ser ut til å komme fra banken din, eller noen du stoler på.
- Ikke klikk på mistenkelige lenker for å se hvor de fører.
- Vær oppmerksom på språk og innhold i meldinger.
- Vær ekstra oppmerksom hvis avsenderen har et utenlandsk telefonnummer.
- Sist, men ikke minst: ikke ring tilbake eller besvar tekstmeldingen. Det kan koste deg dyrt.
Kilde: Totens Sparebank
Pass på
Nettsvindel og hacking har hatt en økning gjennom året. Senest i starten av november ble en kunde i Totens sparebank svindlet.
I 21-tida ringte telefonen til kvinnen. Hun svarte uten betenkeligheter, men kvinnen i den andre enden gjorde henne raskt skremt.
Hun presenterte seg med at hun var fra Økokrim og Totens sparebank og Eikas sikkerhetsavdeling. Videre opplyste hun at kvinnen var utsatt for et svindelforsøk og at de ville hjelpe henne med å få tilbake pengene. De opplyste også om at de vil kunne klare å spore hvem som har tatt penger fra henne, dersom hun holder linja med dem.
Kvinnen fra Gjøvik-regionen ble redd. Hun har nylig blitt enke og mannen hennes var den som inntil dødsfallet håndterte parets økonomi. Selv har hun lite erfaring med digitale banktjenester. Hun ble skremt og gjorde som kvinnen i telefonen sa.
Slik fikk de tilgang til kontoen hennes.