Føler du at du har betalt mer bompenger de siste årene?
Det er mer enn en følelse: Statens vegvesen har nå sluppet nye tall om bompengeinnkrevingen i Norge. Det er nesten utelukkende dårlig nytt for norske bilisters lommebok.
I fjor ble det satt ny rekord i antall bompasseringer i Norge:
Dette tilsvarer mer enn 36 bompasseringer hvert eneste sekund, hele døgnet - hver eneste dag.
17,3 milliarder neste år
Deler av årsaken var en økning i antall bomstasjoner, som nå er nådd rekordhøye 368 i Norge.
– Vi går mot stadig nye bompengesjokk, med nye rekorder hvert år de siste årene. Regningen er spådd til voldsomme 17,3 milliarder kroner neste år, forteller pressesjef Ingunn Handagard i NAF til Nettavisen.

– En av grunnene til dette er at stadig flere, og stadig mindre byer får bomringer. Ikke bare betales mesteparten av bompengene inn av bilister som kjører gjennom en bomring, men i bomringene ser vi gang på gang at både takstene og nedbetalingstiden økes. Byer som Førde, Harstad og Bodø har nå bomring, samtidig som flere byvekstavtaler er satt i verk, sier hun.

Kommer flere bommer hit
I Vestoppland er det flere steder man må betale for å passere. To av bomstasjonene står på riksvei 4 på Hadeland, én på Dynna (55,- personbil) og én på Lygna (55,-). Sistnevnte åpnet i juli.
Også i Valdres er det to bommer. Disse er på fylkesvei 33 Vesle Øyangen (26,-) og på E16 Bagnskleive (66,-).
Samtidig planlegges det utbedring av fylkesvei 33, mellom Østre Toten og Gjøvik. Her har ikke fylkeskommunen landet på den endelige løsningen ennå. Det har imidlertid vært diskutert forskjellige løsninger, som alle innebærer én eller flere bompasseringer.
Og for å rassikre den mye omtalte fv. 33, mellom Skreia og Feiring, ønsker Akershus fylkeskommune å sette opp en bom ved Skreikampen.
Aldri betalt så mye bompenger – mer skal det bli
Kombinert med økte taster, førte det til en ny rekord i inntekter for bomselskapene: Over 16,4 milliarder kroner.
Statens Vegvesens egne tall tyder på at det også vil bli satt nye rekorder i år, og neste år.
Hovedårsaken er endringer i bypakker, primært i Kristiansand, Nedre Glomma, Oslo og Trondheim.

Gjelden og renta til himmels
Samtidig som innbetalingen av bompenger øker, er det en enda større vekst i gjelden til bompengeselskapene. I 2024 økte denne gjelden med nærmere 8 milliarder kroner. Det er den høyeste veksten på et år som er registrert.
Bompengeselskapenes har høy gjeld fordi de betaler for veibygging med lån som skal nedbetales med bompenger fra bilistene.
Det skjer samtidig som bompengeselskapene – i likhet med folk flest – rammes av økte renter.
Ifølge Statens vegvesen var gjennomsnittlig effektiv lånerente 4,95 prosent i 2024.
Effekten av det hele er at bompengeselskapenes finanskostnader har skutt i været. På to år er netto rentekostnader doblet fra 1 til 2 milliarder kroner.
NAF frykter veksten bare vil fortsette
Bilistenes organisasjon etterlyser nå en skikkelig debatt om bompengesystemet.
– Vi frykter at bompengebelastningen på folk bare øker, men uten noen skikkelig diskusjon om systemet. Bompengeselskapene har nå 72 milliarder kroner i gjeld, penger som skal betales inn i årene som kommer. Etter hvert som nye bompengeprosjekter åpnes, øker regningene for folk.
– Våre undersøkelser viser at mange husholdninger vil streve med en bompengeregning på 500 kroner – noe som kan tilsvare det regningene kommer på når en ny by innfører bompenger. Likevel fortsetter politikerne å vedta nye bompengefinansierte prosjekter, og nye bypakker, men uten at det tas hensyn til den totale belastningen på folk i et område.
Bompengene har allerede blitt så høy, at konsekvensene noen steder er oppsiktsvekkende.
– Bompenger er et system som koster: Med økende renter har finansieringskostnadene økt. I tillegg ser vi at høye takster på enkelte strekninger betyr at folk ikke tar seg råd til å kjøre på den nye veien, noe som betyr at nytten av prosjektet går ned. Det er alarmerende at denne utviklingen får fortsette uten at det er en diskusjon om bruken av bompenger faktisk lønner seg, både for samfunnet og den enkelte, sier hun.
Har fått kontroll på driftskostnadene
Det er imidlertid også en liten gledelig nyhet i Vegvesenets rapport: Etter en omfattende bompengereform der antall bompengeselskaper ble kuttet, og systemene samkjørte, har en har fått kontroll over de rene driftskostnadene til bomselskapene. Driftskostnadene i fjor var de laveste siden 2018.
Les mer om: artikkelemnene