Sørhusbakken (H) har engasjert seg stort for å få opp og fram godsterminal mellom Eina og Reinsvoll, og få Valdresbanen oppe å gå igjen.

I samarbeid med Gjøvikregionen, kommunen og en storkunde har Sørhusbakken lagt planene fram på nasjonalt nivå, da det kreves avgjørelser fra nasjonalt hold.

Samtidig gløtter han over Mjøsa på hva Hamar-sida har fått til siste årene, og mener det er store forskjeller på hva politikerne som representerer Hedmarken har fått til, sammenlignet med Oppland.

– «Våre» lokale politikere har ikke vært nok interessert i jernbanen. De har vært flinkere til å fremme interessen sin på andre siden av Mjøsa, sier Sørhusbakken.

Stiller som stortingspolitiker

Sørhusbakken, som i dag sitter i formannskapet og kommunestyret i Vestre Toten, kunne gjerne tenkt seg å ta steget videre inn på Stortinget.

– Jeg har sagt meg interessert i å stå på lista til neste stortingsvalg. Min fanesak er samferdsel, forteller han til Toten Idag.

Han peker på arbeidet Hamar-regionen har gjort de siste årene, med Einar Busterud (By- og bygdelista) som ordfører.

– Politikerne der har fått til dobbeltspor til Hamar og hyppige avganger. Busterud har gjort en kjempejobb lokalt for å fremme Hamar sine interesser. Det står det respekt av.

Hamar-politikerne er bedre enn oss. Dette trenger vi på vår side av Mjøsa også hvis vi skal få ta del i veksten framover, sier Sørhusbakken.

Fremtiden i grønt skifte

Han har også fulgt diskusjonene rundt oppriving av Valdresbanen, noe han mener er en total bakvendt måte å tenke på, slik verdensbildet er i dag.

– Godstrafikk på jernbane er framtiden i det grønne skiftet. Det er en lavutslippsløsning for gods over lange avstander, samtidig som det gir økt trafikksikkerhet, mener Sørhusbakken.

Han trekker fram Industriparken på Raufoss hvor det i dag går over 35.000 vogntog ut og inn hvert år.

– Riksvei 4 er dessverre en lite prioritert veg med mye trafikk og flere flaskehalser. Ved å flytte mye av dette godset over på jernbane vil man frigjøre kapasitet for personbiltrafikk og stykkgods over kortere avstander, mener Høyre-politikeren.

Norge til Tyskland

Drømmescenarioet for Sørhusbakken er å få etablert jernbane mellom Norge og Tyskland, slik at Raufossfabrikken kan frakte nedover Europa mer effektivt.

– Mesteparten av godset Raufoss produserer skal nedover til Europa. Her er det økt samarbeid med ulike godsselskaper i Europa om transport på tvers av landegrenser.

– Mange av bildelene skal til fabrikker i Tyskland som har egne sidespor og godset kan derfor fraktes rett inn til fabrikkene.

Vanskelig byråkrati

For å kunne sette i gang slike prosjekter for kommunen sin, er det nødt til å tas avgjørelser på riksnivå.

Det er i møtet med byråkratiet Sørhusbakken blir paff av hvordan de er å forholde seg til.

– Jeg opplever norsk byråkrati som vanskelig med mange interessenter som skal uttale seg. Det tar lang tid å ta en beslutning. Min opplevelse er at slike forespørsler blir trenert av det byråkratiske system, i håp om at interessentene gir opp.

Han mener slike muligheter er særs unike, og tror toget fort går fra dem, om ikke man får ut fingeren fort nok.

– Det er nå vi har muligheten. Toget går nå, da må vi ta slike forespørsler seriøst og aktivt jobbe med å få til en løsning.

– Dette gjelder spesielt i saken om sistesporet på Valdresbanen der infrastrukturen er på plass, og kundene er klare.