(Oppland Arbeiderblad)

At prisene på mat har økt mye det siste året, er vel kjent.

Men prishoppene som har skjedd på mange av våre mest vanlige matvarer gjør inntrykk på forbrukerøkonom hos Lendo, Kornelia Minsaas.

– Prisgaloppen på matvarer de siste årene er til å måpe av, sier hun til Nettavisen.

Se lenger ned: Så mye dyrere har det blitt hos Kiwi, Rema 1000 og Extra

Etter å ha studert Nettavisens oversikt over prisøkningene de siste 12 månedene, har hun denne klare advarselen:

– I dag er det risikosport å plukke med seg varer uten å sjekke prisen. Handler du i blinde, kan det bli skikkelig dyrt. Jeg tror alle, uavhengig av økonomi, har blitt sjokkert over summen på kassalappen det siste året, sier Minsaas.

forbrukerøkonom Kornelia Minsaas
PRISTOPPEN: Torsk er noe av det som har økt aller mest i pris. Forbrukerøkonom Kornelia Minsaas noterer kiloprisen på 329 hos Kiwi. Foto: Erik Molland (Nettavisen)

Grandiosa og Norvegia øker mye

Handlekurven med 81 varer er prissjekket 7. oktober i år og 10. oktober i fjor hos de såkalte lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra.

Dermed får man et unikt innblikk i prisutviklingen på mange varer som ukentlig havner i norske familiers handlekurver.

Gulost fra både Norvegia og Synnøve Finden har hatt friske prisøkninger. Begge to har lagt på seg 20 kroner. Norvegia koster nå 149, mens Synnøve Finden koster 139.

Fisk er noe av det som har økt mest i pris. Familiens fiskegrateng Findus har økt med 26 prosent og koster nå 69 kroner.

Grandiosa-varianter med fire oster har økt nesten 30 prosent i pris. Nå koster den 66,80. Den har blitt 14 kroner dyrere på ett år.

Nugatti øker, brokkoli øker mest

Nugatti har også økt mye i pris, drøyt 20 prosent. Det er like før pålegget bikker 40 kroner for en boks. Vi noterte 39,90 i pristesten.

Også varer som pulverkaffe, sukker og flere knekkebrødvarianter har økt med 30 til 50 prosent i pris.

Aller øverst troner brokkoli som er rundt 60 prosent dyrere nå enn for ett år siden.

I fjor fikk du denne for 10–11 kroner. Nå i oktober noterte vi priser fra 27,90 til 28,90.

– At prisen på torsk, bacon og brokkoli har økt til nesten det dobbelte, er jo kjipt. Legger du til potet her, har du en sunn og deilig hverdagsmiddag, sier forbrukerøkonom Kornelia Minsaas hos Lendo.

forbrukerøkonom Kornelia Minsaas
DYRT: Forbrukerøkonom Kornelia Minsaas kjøpte en pakke med 374 gram torsk. Det kostet 123 kroner. Foto: Erik Molland (Nettavisen)

Hun er også bekymret for at usunne varer kan vinne kampen når mange må prioritere hardere.

– Fortsetter prisveksten i samme tempo, kan det hende at kostholdet til flere endrer seg, da en må kutte vekk varer en ikke har råd til, sier hun.

Hun viser til undersøkelser som slår fast at pris og smak troner matvalgene våre.

– Da kan det hende at Nugatti blir prioritert over torsk i noen hjem, for eksempel, sier Minsaas.

Prisedringer hos Kiwi

Prisendringer hos Rema 1000

Prisendringer hos Extra

Overraskende Grandiosa-priser

Dagligvareforsker Alexander Schjøll ved Oslo Met merker seg flere overraskelser i pristesten.

– Grandiosa med fire oster øker kraftig i pris, mens den vanlige typen har gått litt ned, påpeker han.

– Dette kan ikke forklares med endring i råvarepriser eller andre kostnader, sier han.

Han mener det sterke kampanjepreget i norsk dagligvare kan gi uventede prisutslag.

– Pizza er et typisk kampanjeprodukt, sier Schjøll.

Ser man på handlekurvene med 81 varer hos de tre kjedene, har prisene økt med rundt 10 prosent sammenlignet med i oktober i fjor. Det er langt kraftigere enn prisvekst for mat de siste 12 månedene som Statistisk sentralbyrå (SSB) har målt til 6,2 prosent.

  • Kiwi: kr 3518,30 (kr 338,18 / 10,6 %)
  • Rema 1000: Kr. 3511,70 (+ kr. 378,98 12,1 %)
  • Extra: Kr. 3480,66 (+ kr. 304,38 / 9,6 %)

Alexander Schjøll tror tilfeldigheter kan forklare at varene i Nettavisens handlekurv øker kraftigere enn det prisstatistikken fra SSB viser.

– Selv om 81 varer er ganske mange varer i en handlekurv, utgjør det lite i forhold til de 4000–5000 varene som er i en vanlig Kiwi, Rema eller Extra, sier Schjøll.

Det er klart flest prisøkninger på listen, men en håndfull varer har gått ned i pris.

Spaghetti fra Barilla, søtpoteter og Kims Paprika Kick har gått ned i pris med mellom 15 og 30 prosent.

Alle de 81 varene som ble pristestet både i oktober i år og i fjor, var med i tidenes største Nettavisen-test med hele 124 varer.

Slik svarer kjedene

Kiwi viser til at de har flere tusen varer i sitt sortiment.

– Når Nettavisen sjekker priser på 81 varer, sier det lite om den generelle prisutviklingen, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Nora Helgesen.

Enkeltvarer og kampanjer kan påvirke, mener hun.

– Det gir derfor ikke et representativt bilde. SSBs prisstatistikk bygger på et langt større vareutvalg og gir derfor et mer korrekt bilde av prisutviklingen, sier hun.

Rema 1000 mener pristester kun viser et øyeblikksbilde og består av et svært begrenset utvalg av varer.

– Tidsbegrensede kampanjer i markedet kan gi store utslag på en handlekurv som utgjør mindre enn tre prosent av vårt sortiment, sier innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes.

– Når det gjelder prisøkninger de siste årene på mat generelt, så skyldes det kjente årsaker som blant annet klimaendringer, økte transportkostnader, høyere råvarepriser og en svak norsk krone. Dette er derimot et globalt fenomen der Norge ikke er i noen særklasse, sier hun.

Kommunikasjonsdirektør hos Extra-eier Coop, Harald Kristiansen, svarer slik:

– Vi ser fra Nettavisens undersøkelse at vi har lyktes bedre med å holde igjen på prisveksten enn konkurrentene, sier han.

– Prisveksten er lavest for Extras handlekurv, som også kom ut billigst i den store pristesten.

Han viser også til at kampanjer kan påvirke og at SSB-tallene er fra september og ikke oktober.