(Oppland Arbeiderblad)

Flere togavganger vil gå med færre vogner og seter enn normalt fram til sommeren 2025. Årsaken er vedlikeholdsarbeid ved Sundland verksted i Drammen, som er en nøkkelbase for togvedlikehold i regionen.

– Sundland verksted skal være stengt over lengre tid, noe som gjør at vi dessverre får vedlikeholdt færre tog enn vi ønsker, sier Kaja Rynning Moen, kommunikasjonssjef i Vy, til OA.

Verkstedet i Drammen er hovedbasen for vedlikehold av tog på Østlandet. Her utføres service og reparasjoner på rundt halvparten av alle togene i området. Når denne kapasiteten reduseres, får det direkte konsekvenser for togtilbudet.

Færre vogner og seter

Vy opplyser at enkelte avganger, spesielt i rushtiden, vil ha færre vogner enn vanlig, og dermed færre tilgjengelige seter for reisende. I ytterste konsekvens kan tog bli innstilt enkelte dager hvis situasjonen blir mer krevende enn forventet.

– Det er et stort puslespill og mange hensyn å ta for å få togtrafikken på Østlandet til å gå opp. At Bane NOR må utbedre og tilpasse verkstedsområdet er forståelig, men når deler av verkstedet er stengt over lengre tid, betyr det at vi ikke klarer å opprettholde normalt vedlikehold og trafikk, skriver Vy i en pressemelding.

Men ikke alt er negativt. Reisende på Gjøvikbanen kan puste lettet ut, men det er kun foreløpig.

– Per nå er ikke Gjøvikbanen påvirket av akkurat dette, sier Rynning Moen.

– Men det kan likevel oppstå uforutsette ting i løpet av våren som vil påvirke tilbudet på Gjøvikbanen, legger hun til.

Nye tog

Bane NOR, som har ansvaret for verkstedet, forklarer at arbeidene ved Sundland skjer for å gjøre klart for en ny generasjon tog. De nye togene er lengre og krever mer plass.

– Vi bygger om verkstedet vårt i Drammen for å få plass til de nye, lengre togene som kommer om ikke så lenge. Dette skjer samtidig med en rekke andre prosjekter og buss for togordninger i Drammen, før de nye sporene åpner i august, sier Stine Smemo Strachan, leder for medier og eksterne kanaler i Bane NOR.

Hun understreker at det pågår tett samarbeid mellom Bane NOR og Vy for å finne alternative løsninger mens verkstedet er delvis ute av drift.

– Vi tilbyr dem ekstra spor og maskiner andre steder for at det skal bli minst mulig trøbbel for alle som reiser miljøvennlig med tog, sier hun.

Vy sitter på detaljer om hvilke linjer dette vil berøre og du kan lese om tilbudene som blir rammet her.

I første omgang er det disse avgangene som vil bli berørt:

RE11 Skien – Eidsvoll

R12 Kongsberg – Drammen – Oslo S – Eidsvoll

R13 Drammen – Oslo S – Jessheim – Dal

R14 Asker – Oslo S – Kongsvinger

R21 Moss – Oslo S – Stabekk