(Siste)

Et stort flertallet bruker ikke standardavtalen når de leier håndverkere, enda avtalen kan lastes ned gratis fra nettsiden til Forbrukerrådet.

I en undersøkelse fra YouGov svarer 56 prosent at de aldri bruker avtalen, og ytterligere 24 prosent har ikke en gang hørt om at en slik avtale finnes.

Boligeiere bosatt på bygda utgjør en overvekt av de som aldri bruker standardavtalen. Andelen er også ekstra høy blant de over 55 år.

– Folk bruker glatt en kvart million på nytt bad og tror pristilbudet og kvitteringen er gullkantete verdipapirer, men der står det som regel lite om hva som er gjort. Da blir det fort påstand mot påstand hvis noe går galt i ettertid, sier Roy Nilsen i Anticimex, som blant annet jobber med bygningsinspeksjoner.

Uten ordentlig kontrakt, blir det som ikke står i tilbudet like viktig som det som står der

– Et skriftlig tilbud fra en håndverker angir ofte startdato, men sier som regel lite om sluttdato. Det står også lite om materialvalg, for eksempel hva slags membran som brukes. Vi vet at det selges membrantyper som ikke holder mål, sier Nilsen til Newswire*.

Foruten pris og betalingstidspunkt, skal en skikkelig håndverkeravtale inneholde nøyaktig hva som skal gjøres og når jobben skal være ferdig.

Det skal også være en spesifisering av pris på eventuelt tilleggsarbeider og dagbøter hvis tiden ikke overholdes.

– Altfor mange nøyer seg med å gjøre en muntlig avtale. I en travel hverdag blir det gjerne til at man lar det bli med det, sier fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mottar rundt 4.000 klager på håndverkere hvert år. Første halvår i år var det en vekst på åtte prosent.

Klagene fordeler seg jevnt på krangel om pris, kvaliteten på utførelsen og tidsfristen for gjennomføring.

– Med en standardkontrakt er det mye mindre å bli uenige om i etterkant fordi så mye avklares juridisk på forhånd. Vi anbefaler også å innhente tilbud fra flere, så du kan sammenligne pris. Mange ringer bare til én håndverker, sier Bartholdsen.

Dokumentasjon på hva som er gjort med boligen, er viktig også med tanke på at den en gang skal selges.

Eiendomsmeglerforetakenes Forening vedtok nylig å anbefale sine medlemmer å bruke tilstandsrapporter ved alle boligsalg fra 2015.

Mange steder i landet er det vanlig å selge boligen bare med låne- og verditakst, men det sier lite om boligens tilstand.

– Det går i retning av mer kontroll og dokumentkrav ved salg. Da trengs en kulturendring i en håndverkerbransje, som dessverre fortsatt sliter med ryktet sitt. Men blir forbrukerne flinkere til å kreve kontrakt og dokumentasjon, vil det i sin tur skjerpe håndverkerbransjen, sier Roy Malmo Nilsen. (ANB)

* Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Anticimex er en av byråets kunder.