(Siste)

[Nettavisen/NA24] Ved enkle grep ble boliglån, mobilabonnement og forsikringer reforhandlet. Dermed sparte hun hele 18.300 kroner det siste året uten å bytte verken bank eller forsikringsselskap.

– Det er utrolig at det går an å spare så mange penger mer eller mindre over internett, sier den 56 år gamle uføretrygdede kvinnen til Nettavisen/NA24.

De 18.300 kronene hun sparer, fordeler seg slik:

- 9.900 kroner på lån

- 500 på strøm

- 2.400 på mobiltelefoni

- 5.500 på forsikring

Det var en kundebehandler hos det nettbaserte forhandlingsverktøyet Netsave som har forhandlet med leverandørene på vegne av Vennemoe.

Vennemoe betalte Netsave 249 kroner per måned for tjenesten, med bindingstid i 12 måneder og med en prisgaranti som sier at dersom man ikke har spart mer enn 3.000 kroner det første året får man pengene tilbake.

– Vi brukte kanskje en halv times tid sammen på telefonen, for å kartlegge avtaleforholdene mine. Det ble raskt klart for meg at jeg betalte alt for mye både for lån, forsikringer og telefoni, men at det var så mye som dette hadde jeg ikke drømt om, sier Ullern-kvinnen.

Kristin Vennemoe forteller at spesielt kundeforholdet i banken var følelsesmessig viktig for henne å beholde.

– Jeg er kunde i DNB, og det har gått i arv fra familien helt tilbake til den gang banken het Bergen Bank. Jeg var derfor lite innstilt på å bytte bank, men samtidig er ikke jeg typen som tropper opp i banken og krever bedre rente, sier hun.

– Dermed ble jeg på mange måter et offer for min egen lojalitet. En besparelse på nesten ti tusen kroner bare på lånene mine er jo fantastisk, og noe jeg aldri ville fått til alene.

At det skulle være mulig å forhandle ned årspremien hos Vardia Forsikring med mer enn fem tusen kroner, hadde hun heller aldri drømt om.

– Det viser vel bare at det kan lønne seg å gå gjennom privatøkonomien med en uavhengig rådgiver, sier Vennemoe.

Daglig leder Torstein Nygård i Netsave forteller at selskapet har hjulpet ca. 2.000 kunder med å reforhandle de faste utgiftene sine, siden selskapet ble startet i 2010.

– I gjennomsnitt har kundene våre spart 17.000 kroner det første året de har brukt oss, og deretter mellom fem og seks tusen kroner årlig, sier han til Nettavisen/NA24.

– Det er fryktelig mange nordmenn som betaler alt for mye for lånene sine, og som tar for gitt at banken gir dem de beste betingelsene. Det gjør de ikke, noe Kristin Vennemoes eksempel tydelig viser.

– Flere burde gjort som Vennemoe. Les mer på Nettavisen

(ANB)